Renault Dauphine; de charmante “opvolgster” uit Frankrijk

Stel je het Frankrijk van de jaren ’50 voor: croissants in de ochtend, Edith Piaf op de radio en overal kleine auto’s die door smalle straten zoemen. In 1956 verscheen daar ineens de Renault Dauphine, een auto die bedoeld was om de populaire Renault 4CV op te volgen. Alleen de naam al – Dauphine, letterlijk “troonopvolgster” – gaf aan dat dit geen bescheiden modelletje was, maar een serieuze opvolger.

 

renault-dauphine-uitleg

 

Compact maar met stijl

De Dauphine was een echte volksauto: klein, licht en zuinig. Hij had een viercilinder motortje van 845 cc dat achterin lag, samen met de aandrijving. Daardoor had de auto een verrassend ruime neus met veel bagageruimte, maar ook een wegligging die wat … eigenzinnig genoemd kan worden. Zeker op nat wegdek kon de Dauphine je verrassen, en niet altijd in positieve zin.

Toch maakte zijn uiterlijk veel goed. Met zijn ronde koplampen, vloeiende lijnen en bescheiden maar elegante Franse flair viel hij in de smaak. Het was geen sportwagen, maar wel een vrolijk wagentje waarin je gezien mocht worden.

 

De modellen van de Renault Dauphine

Voor wie iets meer pit wilde, was er de Dauphine Gordini, genoemd naar de bekende tuner Amédée Gordini. Die leverde wat extra vermogen en gaf de auto een sportiever karakter. En voor wie wat extra luxe zocht, was er de Ondine, met net dat beetje meer comfort en afwerking bood.

Verrassend weetje; de Dauphine werd niet alleen in Frankrijk gebouwd, maar ook in landen als Spanje, Italië, Argentinië en zelfs Brazilië. In Italië kwam er zelfs een variant via Alfa Romeo van de band.

 

renault-dauphine-informatie

 

Populair en betrouwbaar

Met zijn lage gewicht (rond de 650 kilo) en topsnelheid van ongeveer 115 km/u was de Dauphine geen snelheidsmonster, maar wel een praktische en betaalbare metgezel. Miljoenen werden er verkocht, en daarmee werd hij een vertrouwd gezicht op de wegen van Europa en ver daarbuiten. Vandaag de dag is de Dauphine een charmante klassieker die liefhebbers nog steeds weet te bekoren. Hij staat symbool voor een tijd waarin auto’s vrolijk, eenvoudig en een tikje eigenwijs mochten zijn.

Of de Dauphine goed en betrouwbaar was, lopen de meningen uiteen. Het was in ieder geval een voordelige optie in die tijd, wat mede bijdroeg aan het grote succes van de auto. Voor wie niet de allernieuwste of snelste auto nodig had, was de Dauphine een redelijke keuze. Mede dankzij de relatief grote hoeveelheid opbergruimte, de korte draaicirkel en vrij lage brandstofverbruik.

 

Specificaties van de Renault Dauphine

•  Fabrikant: Renault
• Productieperiode: 1956 t/m 1967
• Productie-aantal: ruim 2.1 miljoen
• Gewicht: 620 – 680 kg (afhankelijk van uitvoering)
• Motorinhoud: 845 cc
• Verbruik: ± 6,5 l / 100 km
• Vermogen: 30 pk
• Topsnelheid: 115 km/u

 

renault-dauphine-info-auto-onderdelen

 

Onderdelen voor de Renault Dauphine

Ook bij Autodemontage Klaas Boer staat nog een Renault Dauphine te stralen. Al is het geen jonge parel meer. Maar de sierlijkheid straalt er nog wel vanaf. Het heeft een mooi plekje bij onze andere oldtimers en trekt nog geregeld de nodige geïnteresseerde blikken. Heeft u interesse in auto-onderdelen van de Dauphine? Neem dan gerust even contact met ons op.