De Triumph 1300 TC – compacte klasse met Britse charme

Deze week de Triumph 1300 TC in de kijker. Een historisch pareltje die momenteel nog bij ons staat te stralen. Maar welke rijke geschiedenis bevat dit leuke autootje eigenlijk? Je ontdekt het hier.

In de tweede helft van de jaren zestig bracht Triumph een auto op de markt die een vrij verrassende speler in de markt was; de Triumph 1300 TC. De letters “TC” staan voor Twin Carburettors, wat verwijst naar de twee carburateurs. Dit was dan ook de sportievere uitvoering van de standaard 1300. De auto werd geproduceerd tussen 1965 en 1970 en werd al snel een opvallende verschijning. Met name door het sierlijke uiterlijk, de nette afwerking en de moderne toegepaste technieken. Uiteindelijk zijn er ruim 35.000 exemplaren van de band gerold.

 

triumph-1300-tc-onderdelen

 

De techniek van de Triumph 1300 TC

Veel automerken kozen in die tijd nog voor de vertrouwde achterwielaandrijving. Maar bij de 1300 TC koos Triumph voor een moderne voorwielaandrijving met onafhankelijke wielophanging. Dat zorgde voor een stabiel en comfortabel rijgedrag, zeker voor die tijd. Onder de motorkap lag een viercilinder lijnmotor met een inhoud van 1.296 cc. De gewone 1300 had één carburateur, maar de TC kreeg er twee — goed voor een vermogen van zo’n 75 pk. Daarmee haalde de compacte auto toch een topsnelheid van ongeveer 145 km/u, wat in de jaren zestig behoorlijk sportief was.

Het interieur van de 1300 TC was typisch Brits. Namelijk met veel houtfineer, nette bekleding en een verrassend luxe afwerking. Zo heeft de auto verstelbare stoelen, een in hoogte verstelbaar stuur en een achterbank met middenarmsteun. Dit gaf de auto meer luxe dan je bij een middenklasser zou verwachten.

Qua uiterlijk was de Triumph 1300 een elegante, compacte sedan van nog geen vier meter lang, met een strakke, bijna Italiaanse lijnvoering. Dat was geen toeval: Triumph had oog voor design, en wilde een auto bouwen die zowel zakelijk als charmant overkwam.

 

triumph-1300-tc-informatie

 

De nadelen van de Triumph 1300 TC

Toch had de auto, net als veel Britse klassiekers uit die tijd, zijn aandachtspunten. Roest is de grootste vijand, vooral bij onderdelen als de dorpels, bodemplaten en wielkasten. Ook elektrische storingen of verouderde rubbers komen voor.
Onderdelen zijn vandaag de dag niet altijd eenvoudig te vinden, vooral specifieke TC-onderdelen zoals carburateurs en sierdelen. Maar momenteel hebben we bij Autodemontage Klaas Boer een blauwe variant beschikbaar. Neem gerust contact op wanneer u onderdelen zoekt van de Triumph 1300 TC.

 

De 1300 TC anno nu

De Triumph 1300 TC werd in 1970 opgevolgd door de Triumph 1500, die een iets grotere motor kreeg en enkele wijzigingen aan het ontwerp. Toch is de 1300 TC altijd een vrij geliefde auto gebleven. Met zijn levendige motorkarakter, compacte formaat en typisch Britse uitstraling is het een charmante klassieker die nog altijd veel bekijks trekt op evenementen.

In Nederland is de Triumph 1300 TC inmiddels een vrij zeldzame verschijning. Goed bewaarde exemplaren of fraai gerestaureerde auto’s hebben verzamelaarswaarde. De prijs kan uiteenlopen van enkele duizenden tot ruim tienduizend euro. Voor veel liefhebbers is het echter niet de waarde, maar de beleving die telt: het geluid van die dubbele carburateurs, de geur van oud hout in het interieur en het gevoel van een tijd waarin autorijden nog echt iets bijzonders was.

 

triumph-1300-tc-info

 

Benieuwd naar onze pagina over een ander historisch pareltje? Kijk dan eens op de pagina over de Renault Dauphine. Of bekijk onze uitgebreide blogpagina vol informatie over auto’s.