Hoe werken plugin hybride auto’s?

Plugin hybride auto’s (plug-in hybride voertuigen, ook wel PHEV’s genoemd) combineren een verbrandingsmotor met een elektrische motor en een oplaadbare batterij. Hier is hoe ze werken:

Plugin hybridye auto’s worden aangedreven door middel van een traditionele benzine- of dieselmotor. De aandrijving kan echter ook worden gecreëerd via een elektrische motor. Deze wordt van spanning voorzien via een accupakket. Deze kan worden opgeladen doordat bij het afremmen of vertragen kinetische energie wordt omgezet in elektriciteit om de batterij bij te laden. Maar het accupakket kan ook worden opgeladen door de auto aan te sluiten op een stopcontact, laadpaal of snellader. Dit maakt plugin hybride auto’s efficiënter dan gewone hybrides die alleen opladen via remenergie of de verbrandingsmotor.

 

werking-plugin-hybride-autos

 

De drie standen van plugin hybride auto’s

Doordat dit type auto’s zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor heeft, kan er tijdens het rijden worden afgewisseld van aandrijvingsbron. De volgende drie standen zijn mogelijk:

Elektrische modus (EV-modus): de auto rijdt uitsluitend op elektriciteit. Deze modus wordt meestal gebruikt bij korte afstanden, zoals stadsritten.

Hybride modus: beide motoren werken samen of wisselen elkaar af, afhankelijk van de rijomstandigheden. De elektrische motor helpt bijvoorbeeld bij accelereren of in stadsverkeer, terwijl de verbrandingsmotor wordt gebruikt voor hogere snelheden of langere afstanden.

Verbrandingsmodus: de verbrandingsmotor wordt gebruikt als de batterij leeg is of bij specifieke omstandigheden zoals zware belasting.

 

Wat zijn voordelen en nadelen van plugin hybride auto’s?

Het kan lastig zijn om de keuze te maken uit “gewone” auto’s, elektrische auto’s, hybride auto’s en plugin hybride auto’s. Om de keuze iets makkelijker te maken, vindt u hier de voornaamste voordelen en nadelen van plugin hybride auto’s:

Voordelen:

  • Lager brandstofverbruik. Vooral bij korte ritten kan grotendeels elektrisch worden gereden, wat brandstof bespaart.
  • Minder uitstoot. Bij gebruik van de elektrische modus is de uitstoot nihil.
  • Flexibiliteit: Als de batterij leeg is, kan de auto overschakelen op de verbrandingsmotor, wat rijbereikangst vermindert.

Nadelen:

  • Hogere aanschafprijs: plugin hybrides zijn vaak duurder dan gewone hybrides of auto’s met alleen een verbrandingsmotor.
  • Beperkt elektrisch bereik: het elektrisch bereik is meestal kleiner dan dat van volledig elektrische auto’s (EV’s), vaak tussen de 30 en 100 kilometer.

Door deze combinatie van voordelen en nadelen kan een plugin hybride auto met name een goede keuze zijn voor mensen die korte dagelijkse ritten elektrisch willen rijden, maar ook een verbrandingsmotor nodig hebben voor langere reizen.

 

elektrische-automotor-info

 

Hoeveel stroom gebruikt een plugin hybride auto?

Een plug-in hybride auto verbruikt meestal tussen de 15 en 25 kWh per 100 kilometer in de elektrische modus. Dit is vergelijkbaar met het verbruik van een volledig elektrische auto, hoewel plugin hybride’s vaak een kleiner bereik hebben.

Het stroomverbruik van een plug-in hybride (PHEV) hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • Type auto
    Het model van de auto, het type motor en het bijbehorende gewicht hebben een duidelijke invloed.
  • Capaciteit van de batterij
    De batterijcapaciteit van een PHEV varieert, meestal tussen de 8 en 18 kWh, afhankelijk van het model.
    Wanneer de batterijcapaciteit 10 kWh is en het maximale bereik 50 kilometer, dan is het verbruik ongeveer 20 kWh per 100 kilometer.
  • Rijomstandigheden
    Een agressieve rijstijl verhoogt het verbruik. Ook hogere snelheden neemt het stroomverbruik toe door windweerstand. Verder zullen lage temperaturen het elektrisch bereik verminderen, omdat de batterij minder efficiënt werkt en energie wordt gebruikt voor verwarming. Ten slotte heeft ook extra gewicht een duidelijk invloed. Bijvoorbeeld door passagiers of bagage.

 

Heb je een laadpaal nodig voor een plugin hybride auto?

U heeft niet perse een eigen laadpaal nodig om een plug-in hybride (PHEV) op te laden, maar het kan wel handig zijn. Hier zijn de belangrijkste opties en overwegingen:

Opladen via een standaard stopcontact
Je kunt een plug-in hybride opladen met een standaard huishoudelijk stopcontact (230V). Dit wordt vaak geleverd met een laadkabel die hiervoor geschikt is. Een standaard stopcontact levert meestal 2,3 kW, wat betekent dat het volledig opladen van een batterij van 10 kWh ongeveer 4 tot 5 uur duurt. Niet alle stopcontacten zijn geschikt voor langdurig opladen, vooral als de elektrische installatie verouderd is.

Gebruik van een Laadpaal
Laadpalen hebben meestal een vermogen van 3,7 kW tot 22 kW, afhankelijk van de installatie. Voor een PHEV is een laadpaal van 3,7 kW of 7,4 kW doorgaans voldoende. Dit verkort de laadtijd aanzienlijk (meestal 1,5 tot 3 uur).

Een laadpaal is speciaal ontworpen voor het opladen van elektrische voertuigen en heeft ingebouwde beveiliging tegen overbelasting. Je hoeft niet telkens een losse kabel uit te rollen en het risico op overbelasting van je stroomnet is lager.

Openbare Laadpalen
Wanneer u geen eigen laadpaal wilt of kunt installeren, kun je ook gebruik maken van openbare laadpalen. Deze zijn sneller dan een standaard stopcontact. Dankzij een openbare laadpaal hoeft u zelf niet te investeren in een laadpaal. Echter liggen de kosten per kWh wel hoger. Zeker wanneer u zonnepanelen heeft. Verwacht u geregeld te gaan laden, dan kan een eigen laadpaal voordeliger zijn.

 

hoe-werkt-elektrische-motor

 

Hoe vaak moet je een plugin hybride auto opladen?

Hoe vaak je een plug-in hybride (PHEV) moet opladen, hangt af van je rijgedrag, het elektrisch bereik van de auto en hoe je de auto gebruikt. PHEV’s hebben doorgaans een elektrisch bereik tussen de 30 en 100 kilometer, afhankelijk van het model. Wanneer u dagelijks binnen het elektrische bereik blijft, moet de auto meestal elke dag opgeladen worden om maximaal gebruik te kunnen maken van de elektrische modus. Wordt er 20 tot 50 kilometer per dag gereden, dan kunt u meestal volledig elektrisch worden gereden. In dit geval is opladen elke nacht voldoende, bijvoorbeeld thuis via een laadpaal of stopcontact.

 

Benieuwd hoe een verbrandingsmotor werkt? Bekijk dan de informatiepagina over de werking van een automotor. Of bekijk de informatiepagina over de werking van elektrische auto’s.