Hoe werken schokdempers van auto’s?

Op deze pagina vindt u allerlei handige informatie over de werking van schokdempers in auto’s. Bijvoorbeeld uitleg over hoe ze werken, welke soorten er zijn en hoe u kunt weten dat ze kapot zijn. Maar ook uitleg over de vervanging van schokdempers en hoe de levensduur kan worden verlengd.

 

Wat zijn schokdempers?

Schokdempers in auto’s hebben een belangrijke rol in het creëren van rijcomfort en veiligheid. Deze auto-onderdelen zijn namelijk ontworpen om schokken en trillingen, veroorzaakt door oneffenheden in de weg, op te vangen en vervolgens te dempen.
Naast het verbeteren van het rijcomfort, creëren schokdempers ook extra veiligheid. Ze zorgen er namelijk voor dat de banden constant contact met de weg houden, wat essentieel is voor een goede grip en stabiliteit tijdens het rijden en remmen.

 

schokdempers-werking-info

 

Hoe werken schokdempers?

Schokdempers werken door de energie van schokken om te zetten in warmte-energie, die vervolgens wordt afgevoerd. Ze bestaan uit een cilinder gevuld met olie (en soms gas), een zuiger en ventielen. Er zijn verschillende soorten schokdempers, maar de meest voorkomende in personenvoertuigen zijn hydraulische schokdempers en gasgevulde schokdempers.

Hydraulische schokdempers:
Dit type schokdempers bestaan uit een cilinder gevuld met olie, een zuigerstang en een zuiger met ventielen. Wanneer de auto over een hobbel rijdt, beweegt de zuigerstang naar boven en naar beneden in de cilinder. De olie stroomt door kleine gaatjes (ventielen) in de zuiger terwijl deze beweegt. De weerstand die de olie biedt terwijl deze door de ventielen stroomt, zorgt voor demping van de beweging. Dit omzettingsproces van kinetische energie (beweging) naar thermische energie (warmte) dempt de schokken.

 

schokdemper-werking

 

Gasgevulde schokdempers:
Zoals de naam al doet vermoeden, bevatten de cilinders van dit type schokdempers, naast olie ook gas. Meestal gaat het daarbij om stikstof. Het gas helpt om de olie onder druk te houden, wat cavitatie (vorming van luchtbellen) voorkomt. Cavitatie kan de dempende werking verminderen. De basiswerking blijft hetzelfde als bij hydraulische schokdempers, maar het gebruik van gas zorgt voor een betere en consistentere demping, vooral bij snelle bewegingen.

Gasgevulde schokdempers zijn verkrijgbaar in twee soorten; mono-tube en twin-tube. De mono-tube schokdempers hebben één cilinder die zowel de zuiger als de olie en het gas bevat. Ze bieden betere prestaties bij hoge temperaturen en zware belasting.

Twin-tube schokdempers hebben een interne cilinder voor de zuiger en een externe cilinder voor de olie-opslag. Ze zijn goedkoper en bieden een soepele rit, maar zijn minder geschikt voor zware belastingen en extreme omstandigheden.

 

 

Hoe weet je of schokdempers kapot zijn?

Het is belangrijk om te weten wanneer schokdempers mogelijk versleten of defect zijn, omdat dit van invloed kan zijn op de veiligheid en prestaties van uw auto. U vindt hier de belangrijkste symptomen van defecte schokdempers.

Verminderd rijcomfort:
Meer trillingen en schokken te merken tijdens het rijden, vooral op hobbelige wegen. De auto kan bijvoorbeeld ook opvallend veel veren na het rijden over een hobbel of gat.

Verlengde remweg:
Versleten schokdempers kunnen ervoor zorgen dat de banden niet goed contact maken met de weg, wat leidt tot een langere remweg.

Ongelijke bandenslijtage:
Als schokdempers niet goed functioneren, kunnen de banden onregelmatig slijten. Daardoor zullen bepaalde plekken meer slijtage vertonen dan andere gedeelten van de band.

Verminderde stabiliteit:
Het voertuig kan meer gaan overhellen in bochten. Ook kan de auto gaan wiebelen of zijwaarts bewegen bij een sterke wind of bijvoorbeeld tijdens het passeren van vrachtwagens.

Olielekken:
Controleer visueel de schokdempers op olielekkage. Olie aan de buitenkant van de schokdemper is een teken dat ze niet goed meer afdichten.

Rammelen of kloppende geluiden:
Tijdens het rijden kunnen er ongewone geluiden ontstaan zoals rammelen of kloppen. Vooral bij het rijden over hobbels en kuilen of bij het maken van bochten.

 

 

Hoe lang gaan schokdempers in auto’s mee?

De levensduur van schokdempers in auto’s is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type voertuig, rijomstandigheden, rijstijl en de kwaliteit van de schokdempers zelf. Volgens onderzoeken gaan schokdempers gemiddeld tussen de 80.000 en 160.000 kilometer mee. Er zijn echter ook veel gevallen waarbij de onderdelen veel langer in goede staat mee gaan.

Het aantal kilometer zal met name afhankelijk zijn van de gebruiksomstandigheden. Sommige autofabrikanten en schokdemperfabrikanten raden aan om de schokdempers elke 80.000 tot 100.000 kilometer te laten controleren of vervangen.

Onder andere de volgende factoren kunnen de levensduur verkorten en bepalen dus hoe lang schokdempers mee gaan:

  • Rijden op hobbelige, onverharde of slecht onderhouden wegen
  • Stadsverkeer met veel stoppen en optrekken
  • De kwaliteit van de schokdempers
  • Snel optrekken en abrupt remmen
  • De hoeveelheid belasting op de auto, bijvoorbeeld in de vorm van zware lasten.

 

schokdempers-auto-informatie

 

Wanneer moeten schokdempers vervangen worden?

Om minder rijcomfort of veiligheid te voorkomen, kan het verstandig zijn om de schokdempers te vervangen wanneer het nodig is. Maar wanneer is het vervangen nodig? U kunt het hier ontdekken.

  • fabrikanten adviseren om na circa 80.000 tot 100.000 kilometer de schokdempers te vervangen. Echter is dit wel wat afhankelijk van de rijomstandigheden. Maar in de praktijk blijkt vervangen na dit aantal kilometers wat voorbarig.
  • Indien er trillingen en schokken ontstaan tijdens het rijden, met name op hobbelige wegen.
  • Als de auto extra begint te veren na het nemen van een bocht of het rijden over een hobbel.
  • Onstabiel rijgedrag wat veroorzaakt kan worden doordat de banden de weg niet goed raken.
  • Olie aan de buitenkant van de schokdempers wijst op lekkage.
  • Rammelende of kloppende geluiden tijdens het rijden over hobbels en in bochten.

 

Welke soorten auto schokdempers zijn er?

Ondertussen zijn in de loop der jaren verschillende soorten schokdempers voor auto’s ontwikkeld. Welke soorten dat zijn, kunt u hier ontdekken:

  1. Hydraulische schokdempers
    Deze schokdempers gebruiken olie om de schokken te dempen. Wanneer de schokdemper wordt ingedrukt, stroomt de olie door kleine openingen (ventielen) in de zuiger, wat weerstand creëert en de beweging vertraagt. Door de hoge betrouwbaarheid wordt dit type veel toegepast in personenvoertuigen.


  2. Gasgevulde schokdempers
    Dit type schokdemper is gevuld met zowel olie als gas (meestal stikstof). Het gas helpt de olie onder druk te houden, wat cavitatie (vorming van luchtbellen) meer kan voorkomen. Bij intensief gebruik van een auto, kan dit type schokdemper extra geschikt zijn. Bijvoorbeeld bij zware of snelle voertuigen.


  3. Mono-tube schokdempers
    Dit schokdempersoort bestaat uit een enkele buis met daarin een zuiger, olie en gas. Het systeem kan ook goede prestaties leveren bij hoge temperaturen en zware belasting. Daardoor wordt het bijvoorbeeld gebruikt bij off-road voertuigen.


  4. Twin-tube schokdempers
    Deze uitvoering bestaat uit een binnenste en een buitenste buis. De binnenste buis bevat de zuiger en olie, terwijl de buitenste buis extra olie opslaat. Dit type heeft als voordeel dat het extra rijcomfort kan bieden. Ondanks de relatief lage kosten.

    schokdempers-werking
    Twin-tube schokdempers

  5. Elektronisch geregelde schokdempers
    Dit moderne type zal zelf de hoeveelheid demping aanpassen aan de rijomstandigheden. Dankzij informatie van sensoren zal de demping zo goed mogelijk worden geboden. Dit systeem wordt momenteel met name toegepast in sportieve auto’s.


  6. Coilover Schokdempers
    Ten slotte wordt de coilover schokdempers onderscheiden. Dit type bestaat uit de combinatie van een schokdemper en een schroefveer in één unit. Ze zijn vaak verstelbaar in rijhoogte en dempingskracht. Daardoor worden ze met name toegepast in raceauto’s en andere specialistische voertuigen die moeten kunnen worden aangepast aan de omstandigheden.


  7. Lucht schokdempers
    Ook lucht kan worden gebruikt om de demping te regelen. Dergelijke lucht schokdempers kunnen handmatig of automatisch worden versteld om zo de rijhoogte en demping aan te passen. Een wens dat kan passen bij luxe auto’s.

 

schokdemper-lucht-informatie

 

Wat kost het vervangen van schokdempers?

De kosten voor het vervangen van schokdempers zijn met name afhankelijk van het type auto, de kwaliteit van de schokdempers en de arbeidskosten. Over het algemeen kunt u rekening houden met kosten tussen € 400,- en € 1.200 euro voor de vervanging van vier schokdempers.

Een extra voordelige optie is de keuze voor gebruikte schokdempers. Deze zijn namelijk vaak goedkoper dan nieuwe varianten. Desondanks kunnen ze nog geschikt zijn voor vele veilige en comfortabele kilometers. Ook bij ons kunt u gebruikte schokdempers kopen voor auto’s van diverse merken en modellen.

Wilt u wat meer informatie over het kopen van gebruikte schokdempers? Neem dan gerust even contact met ons op via verkoop@klaasboer.nl of via 0595 –  43 33 30. Of kijk op de pagina over het kopen van gebruikte auto-onderdelen.

 

Via onze blogpagina vindt u interessante pagina’s over bijvoorbeeld:

• De werking van autoremmen
• De werking van een differentieel
• De werking van versnellingsbakken

 

Stel hieronder gerust uw vraag of plaats bijvoorbeeld een tip. Uw E-mailadres wordt niet zichtbaar en niet gebruikt voor marketingdoeleinden.