Hoe werken de remmen van auto’s?

Auto’s hebben verschillende soorten remmen. Het meest voorkomende type is de hydraulische schijfrem. Maar hoe werkt een rem in auto’s eigenlijk? En hoe werkt een handrem en het ABS-systeem? U vindt de antwoorden op deze informatiepagina.

 

De werking van een hydraulische rem

Wanneer je het rempedaal indrukt, creëer je druk in het hydraulische systeem van de auto. Het pedaal zet de hoofdremcilinder in werking, die de hydraulische vloeistof door de remleidingen duwt. De hydraulische vloeistof (meestal DOT 3 of DOT 4 remvloeistof) kan niet worden samengedrukt en wordt gebruikt om de kracht van het rempedaal over te brengen naar de remklauwen. Deze bevinden zich op elke rem en bevatten zuigers die tegen de remblokken drukken. Elke wielnaaf heeft een remschijf die verbonden is met de wielen. De remklauwen grijpen in op deze schijven om het voertuig af te remmen.

 

hoe-werken-remmen

 

Wanneer je het rempedaal indrukt, wordt hydraulische druk gegenereerd in de remleidingen, waardoor de zuigers in de remklauwen naar buiten worden geduwd. Deze zuigers oefenen druk uit op de remblokken, die tegen de roterende remschijven worden gedrukt. De wrijving tussen de remblokken en de schijven vertraagt de wielen en het voertuig.

De kinetische energie van het voertuig wordt omgezet in warmte door de wrijving tussen de remblokken en de schijven, waardoor het voertuig afremt. De warmte die tijdens het remmen ontstaat, wordt afgevoerd door de schijven, waardoor de remmen niet oververhit raken. Als het rempedaal wordt losgelaten, wordt de druk in het hydraulische systeem verminderd, waardoor de remblokken terugkeren naar hun rustpositie, weg van de remschijven.

 

Wat is het ABS remsysteem?

Veel moderne auto’s hebben een ABS-systeem voor extra veiligheid. Maar wat is ABS eigenlijk? U kunt het hier ontdekken.

ABS staat voor Anti-lock Braking System en het is een geavanceerd veiligheidssysteem in voertuigen dat is ontworpen om de wielen niet te laten blokkeren tijdens een noodstop.

ABS gebruikt wieltoerentalsensoren op elk wiel (meestal bij de remschijven) om de snelheid van elk afzonderlijk wiel te meten. De sensorinformatie wordt naar een centrale controle-eenheid gestuurd die de snelheden van de wielen voortdurend bewaakt. Als het systeem detecteert dat een wiel plotseling begint te vertragen en dreigt te blokkeren (bijvoorbeeld tijdens een noodstop), regelt het ABS-systeem de remdruk op dat specifieke wiel. Het ABS-systeem past de remdruk aan door deze snel te verhogen en te verlagen, wat resulteert in een pulserend gevoel in het rempedaal.

Door de remdruk snel te moduleren, voorkomt het ABS dat de wielen volledig blokkeren. Hierdoor behouden de wielen grip op de weg en kunnen ze blijven draaien, waardoor de bestuurder controle over de auto houdt.

 

werking-remmen-lawaai

 

De voordelen van remmen met ABS:

Dankzij de toepassing van ABS is de verkeersveiligheid flink verbeterd. De voordelen van het systeem zijn:

• Verbeterde stabiliteit en stuurbaarheid:
ABS vermindert de kans op slippen en verhoogt de stabiliteit van het voertuig tijdens remmen, vooral op gladde of gladde wegen.

• Blijvende manoeuvreerbaarheid:
Doordat de wielen niet volledig blokkeren, behoudt het voertuig de mogelijkheid om te sturen tijdens een noodstop.

• Kortere remafstanden:
ABS kan helpen bij het verkorten van de remafstanden door maximale remkracht te behouden zonder dat de wielen blokkeren.

 

ABS is een belangrijk onderdeel geworden van moderne voertuigen en draagt bij aan de algehele veiligheid door bestuurders te helpen de controle te behouden tijdens noodsituaties waarbij krachtig geremd moet worden.

 

Wat is de oorzaak van piepende remmen?

Piepende remmen kunnen verschillende oorzaken hebben. Dit zijn de meest voorkomende:

  1. Slijtage
    Wanneer remblokken versleten raken, kan het metalen deel van het remblok in contact komen met de remschijf, wat piepende geluiden kan veroorzaken.
  2. Vervuiling
    Vuil, stof of roest op de remschijven of remblokken kan wrijving veroorzaken die geluiden veroorzaakt tijdens het remmen.
  3. Vocht
    Remmen kunnen piepen wanneer er vocht aanwezig is tussen de remblokken en de remschijven, vooral na het rijden in regenachtige of vochtige omstandigheden.
  4. Onjuiste montage of onderhoud
    Slechte montage van remblokken, onvoldoende smering of niet correct afgestelde remmen kunnen piepende geluiden veroorzaken.
  5. Slijtage-indicatoren
    Sommige remblokken hebben slijtage-indicatoren die geluid maken wanneer de blokken versleten zijn.
  6. Oververhitting:
    Bij intense hitte kan er gasvorming tussen het remblok en de remschijf ontstaan, wat piepende geluiden veroorzaakt.

 

Piepende remmen zijn vaak een teken dat er iets mis is met het remsysteem. Als het geluid aanhoudt of verergert, is het raadzaam om de auto te laten controleren bij een garage.

 

auto-rem-informatie-geluid

 

Wilt u een rem voordelig vervangen? Dan zou u kunnen kiezen voor een gebruikt exemplaar. Deze kunnen geregeld nog verschillende jaren goed functioneren. En dat tegen een lagere prijs ten opzichte van nieuwe rem-onderdelen. Ook Autodemontage Klaas Boer biedt diverse gebruikte rem-onderdelen aan. Bekijk het aanbod via de webshop met gebruikte auto-onderdelen.

 

Hoe werkt een handrem?

Naast de rem die wordt bedient met het rempedaal, hebben auto’s uiteraard ook een handrem. Hoe werkt een handrem eigenlijk? U vindt het antwoord hier.

Mechanische handrem:

De handremhendel bevindt zich meestal tussen de voorstoelen of aan de onderkant van het dashboard. Door de hendel omhoog te trekken, wordt de handrem geactiveerd. Wanneer de handrem omhoog wordt getrokken, ontstaat spanning op kabels of stangen die verbonden zijn met de achterremmen van het voertuig. Deze kabels of stangen activeren een mechanisch systeem dat de remmen van de achterwielen blokkeert, waardoor de auto op zijn plaats blijft staan.

 

Elektronische handrem (EPB):

Schakelaar of knop: In sommige moderne auto’s wordt een elektronische handrem geactiveerd door een schakelaar, knop of een elektronisch bedieningselement. Wanneer de elektronische handrem wordt geactiveerd, stuurt het systeem elektronische signalen naar de remmen van de achterwielen om ze vervolgens te vergrendelen.

 

Hoe kan een rem vastlopen?

Het kan gebeuren dat de rem vastloopt. Het wiel wordt daardoor (gedeeltelijk) geblokkeerd. De voornaamste gevolgen van vastzittende remmen zijn overmatige slijtage van de remblokken en remschijven. Ook kan het remvermogen afnemen. Maar waarom kan een rem eigenlijk vastlopen? Dat probleem kan ontstaan door de volgende oorzaken:

  1. Vervuiling of corrosie:
    Vuil, modder, stof of corrosie kunnen zich ophopen tussen de remblokken en de remschijven of remtrommels, waardoor de remmen vast komen te zitten.
  2. Vastlopen van remklauwen:
    Bij remklauwen met zuigers kunnen deze vast komen te zitten als gevolg van corrosie of vuilophoping. Hierdoor kunnen ze de remblokken niet loslaten van de remschijf.
  3. Vastlopen van een remcilinder:
    In systemen met remcilinders kunnen interne corrosie of lekkages ervoor zorgen dat de zuigers niet goed terugkeren naar hun rustpositie na het remmen, waardoor de remmen vast komen te zitten.
  4. Handrem:
    Als de handrem te strak wordt aangetrokken of niet correct wordt losgelaten na gebruik, kunnen de remmen vast komen te zitten.

 

auto-remmen-werking-info

 

Oplossingen:

– Regelmatig onderhoud: Regelmatig controleren en schoonmaken van remmen kan vastlopen helpen voorkomen.

– Smering: Juiste smering van bewegende delen kan vastzitten verminderen.

– Correct gebruik van handrem: Gebruik de handrem niet overmatig strak en zorg ervoor dat deze correct wordt losgelaten na het parkeren.

 

Hoe lang gaan remmen gemiddeld mee?

De levensduur van remmen kan sterk variëren. Mede door factoren zoals de rijstijl, het type voertuig, gebruiksomstandigheden en het remmensysteem zelf. Over het algemeen kan de levensduur van remmen als volgt worden beoordeeld:

Remblokken:
Gemiddeld genomen kunnen remblokken 30.000 tot 70.000 kilometer goed meegaan. Uiteraard afhankelijk van het rijgedrag, het type voertuig en de gebruiksomstandigheden.

Sommige remblokken hebben slijtage-indicatoren die geluid maken als de blokken aan vervanging toe zijn.

 

Remschijven:
De levensduur van remschijven kan variëren, maar ze gaan meestal langer mee dan remblokken. Het kan zijn dat ze na één of twee vervangingen van de remblokken, ook de remschijven vervangen moeten worden.

 

Factoren die de levensduur beïnvloeden:

  1. Rijstijl:
    Zwaar remmen, agressief rijden of voortdurend remmen kan de levensduur van remmen verkorten.
  2. Type voertuig:
    Zwaardere voertuigen, zoals SUV’s of vrachtwagens, hebben vaak remmen die sneller slijten vanwege het hogere gewicht. De belasting op de onderdelen zijn namelijk groter.
  3. Rijomstandigheden:
    Rijden in stedelijke gebieden met veel verkeer kan leiden tot meer remgebruik en dus snellere slijtage.

 

Het is belangrijk om de remmen regelmatig te laten controleren tijdens reguliere onderhoudsbeurten en om te reageren op tekenen van abnormaal geluid, trillingen of verminderde remprestaties. Het vervangen van remmen op tijd kan de veiligheid van het voertuig bevorderen en onnodige schade aan andere remonderdelen voorkomen.

Wilt u graag voordelig onderhoud? Dan kunt u kiezen voor de gebruikte rem-onderdelen van Autodemontage Klaas Boer. Via de volgende link vindt u de pagina over het kopen van gebruikte auto-onderdelen.

 

Andere interessante informatiepagina’s:

• Hoe werkt een uitlaat?

• Hoe werkt een versnellingsbak?

• Hoe wordt een auto gerecycled?