Hoe werkt de carburateur in een auto?

Benieuwd wat een carburateur is en hoe dit auto-onderdeel werkt? Dan zit je op deze informatiepagina goed. Je vindt hier namelijk de antwoorden op de meest gestelde vragen over de werking van carburateurs.

werking-carburateur

 

Wat is een carburateur?

Een carburateur is een mechanisch apparaat dat gebruikt wordt in verbrandingsmotoren om een mengsel van brandstof en lucht te leveren dat geschikt is voor verbranding. Het speelt een cruciale rol in het functioneren van de motor door ervoor te zorgen dat de juiste verhouding brandstof en lucht wordt gemengd en naar de cilinders van de motor wordt geleid. Dit proces is mechanisch en gebaseerd op de fysieke principes van luchtstroming en drukverschil.

 

Hoe werkt een carburateur?

Via de volgende stapsgewijze uitleg kunt u ontdekken hoe een carburateur eigenlijk werkt.

Stap 1: Luchtinlaat
De carburateur zuigt lucht aan door een luchtfilter die vuil en andere deeltjes uit de lucht verwijdert.

Stap 2: Venturi-werking
De lucht stroomt vervolgens door een nauwe doorgang in de carburateur, de venturi genoemd. Wanneer lucht door deze vernauwing stroomt, neemt de snelheid van de luchtstroom toe en de druk neemt af, wat een vacuüm creëert.

Stap 3: Brandstoftoevoer:
Door de onderdruk van de Venturi-werking, wordt brandstof uit de brandstoftank via een vlotterkamer naar de venturi gezogen. De vlotterkamer houdt de brandstof op een constant niveau en de vlotter werkt als een klep om de brandstoftoevoer te regelen.

 

hoe-werkt-carburateur

 

Stap 4: Menging lucht / brandstof
Door het vacuüm in de venturi wordt brandstof uit de sproeier gezogen en gemengd met de inkomende lucht. Dit creëert een brandstof-luchtmengsel.

Stap 5: Gasklep
De gasklep, bediend door het gaspedaal, regelt de hoeveelheid lucht (en daarmee het brandstof-luchtmengsel) die de motor in gaat. Wanneer je het gaspedaal indrukt, opent de gasklep en laat meer lucht en brandstof toe, wat resulteert in meer vermogen en snelheid.

Stap 6: Choke
Bij koude motoren is het mengsel vaak te arm (te veel lucht, te weinig brandstof) om efficiënt te verbranden. De choke vermindert de luchttoevoer, waardoor het mengsel rijker (meer brandstof) wordt, wat het starten en draaien van een koude motor makkelijker maakt.

Stap 7: Vermogensklep
Bij hogere snelheden en belastingen zorgt de vermogensklep voor extra brandstoftoevoer zodat de motor de gevraagde extra energie kan leveren.

Stap 8: Stationair systeem
Bij stationair draaien zorgt een apart stationair systeem ervoor dat de motor voldoende brandstof krijgt om te blijven draaien zonder dat het gaspedaal wordt ingedrukt. Dit systeem heeft een kleine doorgang en stationaire mengsel-instelschroeven om de lucht-brandstofverhouding bij lage snelheden te regelen.

 

Hebben alle auto’s een carburateur?

Niet alle auto’s hebben een carburateur. Vroeger was de carburateur een standaard onderdeel in bijna alle auto’s met verbrandingsmotoren, maar tegenwoordig is er een modern vervangend systeem. Moderne auto’s maken namelijk gebruik van een elektronisch brandstofinjectiesysteem (EFI).
Dit moderne systeem biedt de volgende voordelen ten opzichte van een carburateur:

  1. Efficiëntie: Elektronische brandstofinjectiesystemen kunnen de brandstof-luchtverhouding veel nauwkeuriger regelen, wat leidt tot een efficiëntere verbranding en een betere brandstofbesparing.
  2. Emissieregels: Moderne emissieregels zijn strenger geworden en brandstofinjectiesystemen helpen om aan deze normen te voldoen door een schonere verbranding te bevorderen.
  3. Betrouwbaarheid: Brandstofinjectiesystemen zijn over het algemeen betrouwbaarder en vereisen minder onderhoud dan carburateurs.
  4. Prestaties: Elektronische systemen kunnen beter reageren op verschillende rijomstandigheden en motorbelastingen, wat resulteert in verbeterde prestaties en rijervaring.

 

werking-carburateur-auto

 

Hoe kan je een carburateur reinigen?

Het reinigen van een carburateur is een belangrijk onderhoudsproces om ervoor te zorgen dat je motor efficiënt en betrouwbaar blijft werken. Door de volgende stappen te volgen kan de carburateur op de juiste manier worden gereinigd:

  1. Koppel de brandstofleiding los en zorg ervoor dat er geen brandstof lekt.
  2. Noteer of maak foto’s van hoe de carburateur is bevestigd en hoe de verschillende slangen en kabels zijn aangesloten.
  3. Maak de bevestigingsbouten en klemmen los en verwijder de carburateur van de motor.
  4. Verwijder de vlotterkamer door de schroeven los te draaien.
  5. Demonteer andere verwijderbare onderdelen zoals de vlotter, naaldklep en sproeiers.
  6. Spuit de carburateurreiniger royaal op alle onderdelen, vooral in de kleine doorgangen en sproeiers.
  7. Gebruik een borstel om vuil en aanslag voorzichtig weg te schrobben.
  8. Gebruik een pincet of kleine tang om moeilijk bereikbare plekken schoon te maken.
  9. Blaas eventueel met perslucht door de doorgangen om ervoor te zorgen dat ze volledig schoon worden.
  10. Controleer onderdelen zoals de pakkingen en o-ringen.
  11. Monteer vervolgens de carburateur weer op de motor.
  12. Start de motor en laat deze draaien om te controleren of de carburateur correct werkt.
  13. Stel indien nodig de stationair schroef en mengsel schroef af voor optimale prestaties.

 

carburateur-hoe-reinigen

 

Hoe vaak moet je een carburateur reinigen?

Er wordt geadviseerd om de carburateur elke 20.000 tot 30.000 kilometer te reinigen. Bij voertuigen die in zware omstandigheden rijden (veel stof, extreme temperaturen, veel korte ritten), kan vaker reinigen nodig zijn.
De volgende symptomen kunnen er op wijzen dat het reinigen van de carburateur nodig is:

Moeilijk starten:
Als de motor moeilijk start, vooral bij koud weer, kan dit een teken zijn van een vuile carburateur.

Onregelmatig stationair draaien:
Een motor die niet gelijkmatig stationair draait of vaak afslaat, kan wijzen op verstoppingen in de carburateur.

Verminderde prestaties:
Verminderde acceleratie, terugvallen in vermogen en haperingen tijdens het rijden kunnen veroorzaakt worden door een vervuilde carburateur.

Verhoogd brandstofverbruik:
Een vuile carburateur kan de lucht-brandstofverhouding verstoren, wat resulteert in een hoger brandstofverbruik.

Zwarte rook uit de uitlaat:
Dit kan een teken zijn van een te rijk mengsel door een verstopping in de carburateur.

 

De carburateur in uw auto kapot?

Door slijtage en afzettingen van vuil kan een carburateur na jaren van trouwe dienst, op den duur kapot gaan. In dat geval kunt u het soms nog laten reviseren. Een andere optie is het kopen van een nieuwe carburateur of te gaan voor een meer voordelige optie: een goede maar gebruikte carburateur. Via de volgende pagina kunt u kijken wat de mogelijkheden zijn van gebruikte auto-onderdelen.

Of neem gerust even contact met ons op. We kunnen vervolgens kijken of we het type carburateur dat u zoekt, op dat moment te koop hebben.

 

Wat is een gasklephuis?

Een carburateur lijkt op een gasklephuis. Beide auto-onderdelen hebben echter niet dezelfde functie. Een carburateur zorgt voor een mengsel van lucht en brandstof in de juiste verhouding. Een gasklephuis zorgt voor de juiste hoeveelheid lucht dat richting de motor wordt geleidt. Brandstof wordt dus niet in het gasklephuis gemengd, zoals bij een carburateur wel het geval is.

Het gasklephuis zorgt indirect wel voor de juiste hoeveelheid brandstof. De stand van de gasklep wordt namelijk gemeten door een sensor. Deze stuurt deze informatie vervolgens door naar de motorregeleenheid (ECU). Hierdoor kan de ECU de juiste hoeveelheid brandstof injecteren voor de optimale lucht-brandstofverhouding.

 

wat-is-gasklephuis

 

Wat zijn symptomen van een vervuild gasklephuis?

Een vervuild gasklephuis kan leiden tot verschillende problemen in de motorprestaties en het rijgedrag van een voertuig. Hier zijn enkele veelvoorkomende symptomen die kunnen wijzen op een vervuild gasklephuis:

Onregelmatig stationair draaien:
De motor draait onregelmatig of schommelt in toeren wanneer deze stationair loopt. Dit komt omdat de luchtstroom door het gasklephuis wordt belemmerd door vuil en koolstofafzettingen.

Moeilijk starten:
Het kan langer duren om de motor te starten, vooral bij koude starts. Vuil kan de luchtstroom verminderen, wat de lucht-brandstofverhouding beïnvloedt en het starten bemoeilijkt.

Verminderde acceleratie:
De auto reageert traag of haperend op het gaspedaal. Dit komt doordat het gasklephuis niet volledig kan openen of sluiten door de ophoping van vuil.

Stotteren of haperen tijdens het rijden:
De motor kan stotteren of inhouden tijdens het rijden, vooral bij het accelereren. Dit is vaak te wijten aan een inconsistente luchtstroom.

Verhoogd brandstofverbruik:
Een vervuild gasklephuis kan de efficiëntie van de lucht-brandstofverhouding verminderen, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik.

Storingslampje:
Het motormanagementlampje kan gaan branden als de ECU (Engine Control Unit) problemen detecteert met de luchtstroom. Codes die wijzen op problemen met de gasklep of de luchtinlaat kunnen een indicatie zijn van een vervuild gasklephuis.

 

Wat zijn oorzaken van een vervuild gasklephuis?

Door de oorzaken van een vervuild gasklephuis te kennen, kan een defect worden voorkomen. De bekende oorzaken van vervuiling zijn:

Olie en brandstofresten:
Bij het verbrandingsproces kunnen kleine hoeveelheden olie en onverbrande brandstof door het carterventilatiesysteem in het inlaatsysteem terechtkomen, wat leidt tot koolstofafzettingen op de gasklep.

Luchtinlaatvervuiling:
Stof, vuil en andere verontreinigingen uit de buitenlucht kunnen het gasklephuis binnendringen, vooral als het luchtfilter niet goed functioneert of verstopt is.

Uitlaatgassen:
In voertuigen met een EGR-systeem worden uitlaatgassen teruggevoerd naar het inlaatsysteem om de uitstoot van stikstofoxiden te verminderen. Deze uitlaatgassen kunnen koolstofafzettingen in het gasklephuis veroorzaken.

 

Wilt u wat meer autokennis opdoen? Bekijk dan onze blogpagina. Bijvoorbeeld over:

• De werking van autoremmen

Hoe een koppeling werkt

De werking van het koelsysteem van automotoren