Hoe werkt stuurbekrachtiging?

Steeds meer auto’s zijn voorzien van stuurbekrachtiging. Maar hoe werkt stuurbekrachtiging eigenlijk? En wat zijn bekende oorzaken van defecten? U vindt de antwoorden op deze handige informatiepagina.

 

werking-stuurbekrachtiging

 

Wat is stuurbekrachtiging en hoe werkt het?

Stuurbekrachtiging is een systeem in voertuigen dat het sturen makkelijker maakt door extra kracht over te brengen op het stuurmechanisme. Dit maakt het voor de bestuurder gemakkelijker om het stuurwiel te draaien. Met name bij lagere snelheden is dit goed merkbaar.
Globaal gezien zijn er twee typen stuurbekrachtigingssystemen; de hydraulische stuurbekrachtiging en elektrische stuurbekrachtiging. Over beide systemen volgt nu een uitleg over de werking.

Hydraulische stuurbekrachtiging (HPS):
Een riem dat is verbonden met de automotor, drijft een stuurbekrachtigingspomp aan. De pomp drukt stuurbekrachtigingsvloeistof (meestal olie) door het systeem. Deze vloeistof wordt opgeslagen in het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir.
Voor een juiste werking, dient de stuurbekrachtigingsvloeistof een juiste druk te hebben. Dit wordt geregeld door de stuurbekrachtigingspompdrukregelaar. De druk van de stuurbekrachtigingsvloeistof wordt gebruikt om een zuiger in de stuurbekrachtigingscilinder te verplaatsen, die is gekoppeld aan een tandheugel. Dit helpt bij het draaien van de voorwielen en maakt het sturen dus gemakkelijker.

hoe-werkt-stuurbekrachtiging

 

Elektrische stuurbekrachtiging (EPS):
In plaats van een hydraulische pomp, maakt EPS gebruik van een elektrische motor. Deze is meestal te vinden op de stuurkolom of het stuurbekrachtigingsmechanisme. Een sensor meet de hoek van het stuurwiel en stuurt deze informatie naar het stuurbekrachtigingscontrolesysteem. Dit systeem gebruikt informatie van de stuurhoeksensor en andere sensoren om te bepalen hoeveel stuurbekrachtiging nodig is. De stuurbekrachtigingsmotorcontrole-eenheid stuurt vervolgens input naar de elektrische motor die nu de juiste hoeveelheid kracht toevoegt aan het stuurmechanisme, waardoor het sturen gemakkelijker wordt.

Het voornaamste voordeel van EPS is dat het efficiënter is omdat het alleen stroom verbruikt wanneer stuurbekrachtiging nodig is. Bij hydraulische systemen wordt de stuurbekrachtigingspomp continue aangedreven, zelfs wanneer er geen extra kracht nodig is. Wat zorgt voor een groter brandstofverbruik.

 

Hoe merk je dat stuurbekrachtiging kapot is?

Een defecte stuurbekrachtiging kan verschillende symptomen vertonen, waardoor het moeilijker wordt om het voertuig te besturen. Hier zijn enkele veelvoorkomende symptomen die kunnen duiden op een kapotte stuurbekrachtiging:

Zwaar stuur:
Eén van de meest bekende symptomen is een zwaar aanvoelend stuur. Met name in bochten en tijdens lagere snelheden.

Trillingen:
Ook trillingen in het stuurwiel kunnen wijzen op een probleem met de stuurbekrachtiging. Dit kan namelijk veroorzaakt worden door een lekkage of een gebrek aan vloeistof in het systeem.

Vreemde geluiden:
Door defecten kunnen er vreemde geluiden hoorbaar worden. Zoals een snerpend, piepend of grommend geluid.

Langzame respons:
Reageren de banden pas later op een draaiing aan het stuur? Of wordt de sturing van de banden minder nauwkeurig? Dan kan dit ook duiden op een defect.

Waarschuwingslampje op het dashboard:
Moderne voertuigen hebben vaak waarschuwingslampjes op het dashboard die aangaan als er problemen zijn met verschillende systemen, waaronder de stuurbekrachtiging. Als het lampje gaat branden, is het belangrijk om het systeem te laten controleren.

Lekkage van stuurbekrachtigingsvloeistof:
Controleer de grond onder het voertuig op eventuele lekkages van stuurbekrachtigingsvloeistof. Een lekkage dient vlot opgelost te worden want een te laag niveau kan schade aan het systeem veroorzaken.

 

Herkent u één van de bovenstaande symptomen? Dan is het verstandig om de auto meteen te laten controleren. Het uitstellen van onderhoud kan namelijk zorgen voor gevaarlijke situaties.

 

Wat zijn oorzaken van een kapotte stuurbekrachtiging?

Door te weten hoe stuurbekrachtiging kapot kan gaan, kunnen defecten meer voorkomen worden. U vindt hier de belangrijkste oorzaken van defecten:

1. Gebrek aan stuurbekrachtigingsvloeistof: bij een te laag niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof, kan het systeem niet goed meer werken. Maar niet alleen een te laag niveau, ook veroudering van de vloeistof kan defecten veroorzaken.

2. Defecte stuurbekrachtigingspomp: wanneer de stuurbekrachtigingspomp kapot is, zal de stuurbekrachtigingsvloeistof in druk verlagen. Hierdoor zullen de stuurbewegingen minder bekrachtigd worden door het systeem.

stuurbekrachtiging-oorzaken-kapot

 

3. Versleten of beschadigde riemen: de riemen die de stuurbekrachtigingspomp aandrijven, kunnen slijten of beschadigd raken. Ook dit kan de prestaties van het systeem beïnvloeden.

4. Defecte stuurbekrachtigingsdrukregelaar: wanneer de drukregelaar minder goed gaat werken, zal er meestal een te lage vloeistofdruk naar de stuurbekrachtiging gestuurd worden. Hierdoor zal er minder ondersteuning worden geboden tijdens het sturen.

5. Lekkage van stuurbekrachtigingsvloeistof: dit is één van de meest voorkomende oorzaken van stuurbekrachtigingsproblemen. Als er een lekkage optreedt in het systeem, kan het vloeistofniveau dalen, waardoor de stuurbekrachtiging minder effectief wordt.

6. Problemen met de stuurbekrachtigingsriemspanner: wanneer de riemspanner niet goed werkt zal de stuurbekrachtigingspomp niet goed worden aangedreven. Bijvoorbeeld wanneer de riem slipt of los zit.

7. Beschadigde stuurbekrachtigingsleidingen: lekkende of beschadigde leidingen kunnen zorgen voor verlies van stuurbekrachtigingsvloeistof en verminderde prestaties van het systeem.

8. Elektrische problemen bij elektrische stuurbekrachtiging (EPS): in auto’s met elektrische stuurbekrachtigingssystemen kan een defect in de elektronica, sensoren of motoren leiden tot problemen met de stuurbekrachtiging. Om de oorzaak bij een dergelijke systeem te kunnen achterhalen, zullen de onderdelen moeten worden doorgemeten.

 

Hoe kan je stuurbekrachtiging controleren?

Het controleren van de stuurbekrachtiging kan enigszins verschillen afhankelijk van het type stuurbekrachtigingssysteem (hydraulisch of elektrisch) en het specifieke voertuigmodel. Hier zijn enkele algemene stappen die je kunt volgen om de stuurbekrachtiging te controleren:

  • Controleer het niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof. Raadpleeg de handleiding van je voertuig voor de exacte locatie van het reservoir en de aanbevolen specificaties voor de stuurbekrachtigingsvloeistof.
  • Start de motor en draai vervolgens het stuur van links naar rechts en andersom terwijl de auto stilstaat. Let op ongewone geluiden, zoals piepen, knarsen of een zwaar gevoel in het stuur.
  • Terwijl de motor draait, kunt u het stuur van links naar rechts draaien. Let vervolgens op ongewone geluiden of trillingen en controleer of het stuur soepel beweegt.
  • Controleer op zichtbare lekkages onder de auto, met name rond onderdelen zoals slangen, leidingen en de stuurbekrachtigingspomp.

 

Wanneer u één van de eerder genoemde symptomen waarneemt, is het verstandig om de auto te laten controleren bij een garagebedrijf. Zij kunnen bet systemen vervolgens onderzoeken, bijvoorbeeld door de druk te meten en elektronische onderdelen door te meten.

 

stuurbekrachting-peilen-vullen

 

Hoe kan je het oliepeil van stuurbekrachtiging peilen?

Het peilen van het oliepeil van de stuurbekrachtiging is een eenvoudige taak en kan worden gedaan met behulp van de peilstok in het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir. Hier zijn algemene stappen die u kunt volgen:

  1. Open de motorkap van het voertuig en zoek naar het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir. Het reservoir bevindt zich meestal aan de bestuurderszijde van het motorcompartiment.
  2. Trek de peilstok uit het reservoir en veeg hem schoon met een schone doek of papieren handdoek. Plaats de peilstok weer terug in het reservoir en zorg ervoor dat deze volledig wordt ingebracht. Trek de peilstok er opnieuw uit en controleer het oliepeil. Het niveau moet tussen de twee markeringen op de peilstok liggen. Als er geen markeringen zijn, moet het niveau zich boven het minimumniveau bevinden.
  3. Als het oliepeil onder het minimumniveau ligt, moet u stuurbekrachtigingsvloeistof toevoegen. Raadpleeg de handleiding van je voertuig om de juiste specificaties voor de stuurbekrachtigingsvloeistof te kennen.

 

Het peilen van het oliepeil van de stuurbekrachtiging moet regelmatig worden uitgevoerd als onderdeel van het algemene onderhoud van het voertuig, vooral als je symptomen opmerkt zoals moeilijk sturen of abnormale geluiden tijdens het sturen.

 

Hoe kan je olie bijvullen voor de stuurbekrachtiging?

Wilt u zelf het systeem met olie bijvullen? Dan kunnen de volgende stappen worden gevolgd:

1. Raadpleeg de handleiding van je voertuig om de exacte locatie van het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir te vinden. In de meeste voertuigen bevindt het reservoir zich aan de bestuurderszijde van het motorcompartiment.

2. Controleer het huidige niveau van de stuurbekrachtigingsvloeistof door de dop van het reservoir te verwijderen en naar de markeringen op de peilstok of de zijkant van het reservoir te kijken. Sommige reservoirs hebben een doorzichtige behuizing waarmee je het niveau gemakkelijk kunt zien.

3. Zorg ervoor dat je de juiste stuurbekrachtigingsvloeistof gebruikt die wordt aanbevolen in de handleiding van je voertuig. Het kan bijvoorbeeld ATF (Automatic Transmission Fluid) zijn, maar dit kan variëren afhankelijk van het voertuig.

4. Wanneer het niveau te laag is, voeg dan kleine hoeveelheden stuurbekrachtigingsvloeistof toe. Giet de vloeistof langzaam in om overvulling te voorkomen. Voeg kleine hoeveelheden toe en controleer het niveau regelmatig totdat het op het juiste niveau staat.

5. Start de motor en draai het stuur van links naar rechts om de nieuwe vloeistof door het systeem te laten circuleren.

 

stuurbekrachtiging-werking-kapot

 

Heeft u een kapotte stuurbekrachtiging dat vervangen moet worden? Dan kunt u gerust even contact met ons opnemen voor een gebruikt maar goed exemplaar. Een voordelige en milieubewuste oplossing. We zijn bereikbaar via verkoop@klaasboer.nl en 0595 43 33 30.

Meer informatie vindt u op de pagina over gebruikte auto-onderdelen.

 

Andere interessante informatiepagina’s:

Hoe werken de remmen van een auto?
De werking van elektrische automotoren
Hoe werkt een versnellingsbak?

 

Stel hieronder gerust uw vraag of plaats bijvoorbeeld een tip. Uw E-mailadres wordt niet zichtbaar en niet gebruikt voor marketingdoeleinden.