Hoe werken handmatige en elektrische autoruiten?

U vindt hier handige informatie over de werking van zowel mechanisch als elektrische bediende autoruiten. Maar bijvoorbeeld ook uitleg over de veelvoorkomende oorzaken van een kapot raammechanisme.

Hoe werkt een mechanisch bediende autoruit?

Een mechanisch raammechanisme in auto’s is een systeem waarmee een autoraam handmatig omhoog en omlaag kan worden bewogen, meestal door middel van het draaien aan een draaikruk. Dit type systeem is met name nog in oudere auto’s te vinden.

Het raam komt in beweging door de draaiende beweging van de draaikruk. Deze is verbonden met  een tandwielkast. De tandwielen zetten de draaibeweging om in een op- of neergaande beweging. Via een schaarmechanisme (een soort kruislings scharnierende armen) wordt het raam omhoog geduwd of naar beneden gelaten.
Het raam schuift daarbij in geleiders in het portier om netjes recht te laten bewegen.

 

werking-autoruit-mechanisme

 

Hoe werken elektrisch bediende autoruit?

Elektrische raammechanismen in auto’s werken met behulp van een elektromotor en een bedieningselement (zoals een schakelaar) waarmee het raam in beweging kan worden gebracht. Deze schakelaar sluit een elektrisch circuit, waardoor stroom naar de elektromotor gaat. De elektromotor begint te draaien en via een tandwiel of kabelmechanisme wordt de kracht omgezet in een op- of neergaande beweging. Het raam beweegt omhoog of omlaag langs de raamgeleiders. Wanneer de knop niet meer wordt bediend of het raam zijn eindpunt bereikt, stopt de stroomtoevoer en daardoor de motor.

Moderne elektrische ramen hebben vaak extra functies, zoals:

  • One-touch bediening: één keer drukken en het raam gaat volledig open of dicht.
  • Kinderbeveiliging: schakelaars achterin kunnen worden uitgeschakeld vanaf de bestuurdersdeur.
  • Klembeveiliging: als iets (bijv. een hand) tussen het raam zit, stopt of keert het raam automatisch.

 

werking-elektrische-autoruit-mechaniek

 

Wat zijn veelvoorkomende defecten van raammechanieken?

Kapotte raammechanieken in auto’s komen relatief vaak voor. Het kan dan ook handig zijn om te weten wat de meest voorkomende oorzaken zijn van een kapot raammechaniek. U vindt ze hier:

Versleten of gebroken kabels
Veel elektrische raammechanieken gebruiken een kabelsysteem dat na verloop van tijd kan slijten of breken, vooral bij intensief gebruik.

Vastgelopen raamgeleiders
Vuil, roest of een gebrek aan smering kan ervoor zorgen dat de rubberen geleiders minder glad worden. Door de verhoogde weerstand kan het raam stroever gaan bewegen.

Defecte raammotor
De elektromotor die het raam aandrijft kan bijvoorbeeld door ouderdom, overbelasting of vochtproblemen stuk gaan.

Gebroken tandwielen of mechanische delen
In handmatige systemen of in de tandwielen van elektrische systemen kunnen onderdelen slijten of breken. Hierdoor kan het raam schokkerig op en neer gaan bewegen.

Overbelasting
Wanneer een raam vastgevroren zit en toch bediend wordt, kan dat het mechaniek zwaar beschadigen. Er komt hierdoor namelijk veel kracht op onderdelen zoals de motor, tandwielen of kabels. Bij elektrische ramen kan de motor oververhit raken als de bediening te lang wordt ingeschakeld tijdens de weerstand van het ijs.

Elektrische problemen
Kapotte schakelaars, een kapotte elektromotor of beschadigde bedrading kunnen ertoe leiden dat het raam niet meer op of neer gaat. Kortsluiting, veel trillingen of vocht kunnen oorzaken zijn van dergelijke elektrische problemen.

Gebroken clips of bevestigingspunten
De bevestiging tussen het raam en het mechaniek kan losraken of afbreken, vooral bij goedkope kunststof clips. Hierdoor wordt het raam niet meer “vastgehouden” en zal het dus wegzakken.

 

info-autoruit-mechanisme

 

Hoe kan je een raammechanisme vervangen?

Het vervangen van een raammechanisme in een auto is een redelijke eenvoudige klus. Hoe het vervangen zal moeten gebeuren, zal verschillen per auto. Over het algemeen kunnen de volgende stappen worden genomen:

  1. Accu loskoppelen (veiligheid)
    Koppel de minpool van de accu los om elektrische schokken of kortsluiting te voorkomen.
  1. Deurbekleding verwijderen
    – Schroef handgrepen, afdekkappen en eventuele sierlijsten los.
    – Wrik het deurpaneel voorzichtig los met een kunststof paneellichter of plamuurmes.
    – Ontkoppel de stekkers van luidsprekers en schakelaars.
  1. Waterdichte folie losmaken
    – Trek voorzichtig de vochtafdekking (plastic folie) los. Doe dit netjes zodat de folie later weer gebruikt kan worden.
  1. Raam losmaken van mechaniek
    – Zet het raam ongeveer halverwege open zodat de bevestigingspunten zichtbaar worden.
    – Schroef het glas los van het mechanisme.
    – Schuif het raam voorzichtig helemaal omhoog en zet het vast met bijvoorbeeld sterke tape op het portier. Voorkom het gebruik van tape dat hardnekkige lijmresten achterlaat.
  1. Oude mechaniek verwijderen
    – Schroef het oude raammechanisme los.
    – Demonteer de elektromotor
    – Verwijder het hele raammechanisme via de servicetoegang in het portier.
  1. Nieuw mechanisme plaatsen
    – Monteer het nieuwe mechanisme op dezelfde plek.
    – Bevestig ook de motor.
  1. Glas terugplaatsen
    – Laat het raam voorzichtig zakken in de geleiders.
    – Schroef het raam vast aan het nieuwe mechaniek. Voorkom teveel spanning tussen de klemmen of bouten en het raam.
  1. Testen
    – Sluit tijdelijk de raamschakelaar aan en test of het raam goed beweegt.
  1. Deur opnieuw monteren
    – Plak de folie terug.
    – Klik of schroef de deurpanelen en handgrepen weer op hun plaats.
    – Sluit de bedrading aan.
    – Bevestig alle schroeven en klemmen stevig.
  1. Accu weer aansluiten
    – Sluit de accu weer aan en test nogmaals het raam.

 

autoruit-info-defecten-info

 

Hoe kan een piepende autoruit worden verholpen?

Een piepende autoruit is vaak het gevolg van wrijving of vuil in het raammechanisme of in de rubberen raamgeleiders. Gelukkig is dit meestal eenvoudig op te lossen zonder demontage. Hier zijn de stappen om het probleem aan te pakken:

  1. Met een schone doek, warm water en een beetje afwasmiddel kunnen de rubbers waar het raam in schuift worden schoon gemaakt. Vervuiling zoals zand, mos of opgedroogd vet kan namelijk de oorzaak zijn van het piepende geluid tijdens het bedienen van het raam.
  2. Na het schoonmaken kan de geleiding worden verbeterd door middel van een smeermiddel. Er kan gekozen worden voor siliconenspray. WD-40 of een op vet gebaseerd middel wordt afgeraden. Dergelijke smeermiddelen kunnen namelijk vuil aantrekken of het rubber aantasten.
  3. Beweeg tenslotte het raam een paar keer op en neer voor een goede verdeling van het smeermiddel.

 

hoe-autorubbers-invetten

 

Goede maar gebruikte raammechanismen te koop

Het kan een voordelige optie zijn om een kapot raammechaniek te vervangen door een gebruikt exemplaar. Met name gebruikte raammechanieken van vrij jonge auto’s kunnen vaak nog vele jaren goed functioneren. Maar vaak wel tegen een extra voordelige prijs. Kijk voor de mogelijkheden op onze pagina over gebruikte auto-onderdelen.

 

Via onze blogpagina vindt u interessante pagina’s over bijvoorbeeld:

• De werking van een auto airconditioning
• Informatie over autobanden
• Uitleg over auto-onderhoud