Hoe werkt een uitlaat?

Bijna iedereen weet dat veel auto’s een uitlaat hebben. Maar hoe werkt een uitlaat eigenlijk? En wat is de functie van een uitlaat? U vindt de antwoorden en meer informatie over uitlaten op deze pagina.

 

hoe-werkt-uitlaat-info

 

De werking van een uitlaat

Een verbrandingsmotor wekt energie op door een mengsel van brandstof en lucht te ontsteken. De uitlaatgassen die bij deze verbranding vrij komen, worden afgevoerd via de uitlaat. Deze zit bevestigd aan het motorblok en loopt dus bij veel auto’s van de voorkant, naar de achterkant van de auto.

De afvoer ter hoogte van de motor plaatsen, kan er voor zorgen dat de schadelijke uitlaatgassen in de auto terecht komen via ventilatieopeningen. Daarom is er voor gekozen om de uitlaatgassen via de uitlaat naar de achterkant van de auto te leiden. De uitlaat heeft dus gemiddeld de lengte van ongeveer twee derde van de auto.

Naast het afvoeren van uitlaatgassen, heeft een uitlaat meer functies. Zo zorgen de uitlaten van dieselauto’s voor een filtering van het roet uit de uitlaatgassen. Ook dient een uitlaat er voor te zorgen dat de uitlaatgassen zo min geluid produceren bij het verlaten van de pijp.

 

 

Uit welke onderdelen bestaat een uitlaat?

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, bestaat een uitlaat niet alleen uit een pijp. Het is namelijk opgebouwd uit de volgende onderdelen:

Uitlaatspruitstuk: vanaf de motor gezien is het uitlaatspruitstuk het eerste onderdeel van de uitlaat. Dit onderdeel verzameld de uitlaatgassen van de verschillende cilinders waarna het in een pijp wordt geleidt.

In de onderstaande foto is het uitlaatspruitstuk van een racemotor te zien. Het spuitstuk zijn de gebogen buizen rechts onderin de foto.

 

werking-uitlaat-onderdelen



Katalysator
: de gassen komen vervolgens door de katalysator. Een belangrijk onderdeel want hier worden een deel van de schadelijke stoffen uit de verbrandingsgassen gehaald. Hierdoor zal de auto dus wat minder milieubelastend worden.

Een katalysator werkt door middel van de hoogwaardige metalen Platina, Palladium en Rhodium. Deze materialen hebben de scheikundige werking dat ze door middel van een chemische reactie, schadelijke stoffen onschadelijk kunnen maken. Hierdoor worden de uitlaatgassen minder milieubelastend.



Flexibel deel
: de uitlaatgassen zullen de katalysator verlaten via een flexibele pijpleiding. Deze is toegevoegd aan de uitlaat om te zorgen dat trillingen in de rest van de uitlaat zullen afnemen. De motor creëert namelijk relatief veel trillingen. Deze kunnen de uitlaat op den duur beschadigen. Dankzij het flexibele gedeelte, zal de uitlaat dus een langere levensduur krijgen.

 

werking-uitlaat-auto



Uitlaatpijp
: na het flexibele gedeelte worden de uitlaatgassen naar achteren geleidt via een metalen pijp. Dit is de uitlaat in de vorm zoals veel mensen het ook verwachten.



Demper
: af en toe hoor je een auto voorbij komen met onverwachts veel lawaai. Vaak is dan de uitlaat lek of de demper kapot. De snelheid en de trillingen die de stromende uitlaatgassen bevatten, veroorzaken namelijk veel lawaai. Zeker wanneer dit deels ontsnapt via bijvoorbeeld een scheur. Om de hoeveelheid lawaai te verminderen, heeft de uitlaat in de buurt van de uitlaatpijp een geluidsdemper. In dit onderdeel wordt de snelheid van de uitlaatgassen verlaagd. Dit wordt bereikt door de gassen via kleine gaatjes, naar een naastgelegen buis te leiden. Daarbij wordt extra geluidsreductie bereikt door hittebestendige dempingswol toe te passen rond de pijpen. Doordat de uitlaatgassen zich via gaatjes, naar een naastgelegen pijp moet bewegen, wordt de snelheid en daarmee het geluid verlaagd.

Sommige auto’s hebben zelfs een middendemper en een einddemper. Vaak is dit alleen nodig bij auto’s met zwaardere motoren. De meeste lichtere auto’s hebben alleen een einddemper.

 

uitlaat-info-hoe-werkt



Uitlaatpijp
: ten slotte komen de uitlaatgassen aan de achterzijde van de auto via het laatste gedeelte van de uitlaatpijp uit de auto. Bij vrachtwagens worden de uitlaatgassen vaak langs de cabine omhoog geleidt. Al kan dit ook worden gezien als de achterkant doordat er geen zitgedeelte meer achter de cabine is.

 

Wat kost een uitlaat?

Meestal wordt een uitlaat niet als één geheel verkocht. Mede doordat het eigenlijk niet één onderdeel is, maar meerdere. Vaak is het vervangen van een bepaald gedeelte van de uitlaat al voldoende. Daarom is het ook lastig aan te geven wat een uitlaat kost. De prijzen zijn afhankelijk van het betreffende onderdeel. Maar ook van het merk en model waar de uitlaat voor bestemd is.

Steeds meer mensen kiezen voor het kopen van een gebruikte uitlaat. Deze kunnen namelijk vaak nog vele kilometers goed functioneren. Zeker omdat ze bij goede autodemontagebedrijven eerst getest worden op een goede werking. Door een gebruikte uitlaat te kopen, kan je besparen op de aankoopprijs.

 

Gebruikte uitlaat onderdelen kopen

Ondanks het flexibele gedeelte, is de uitlaat toch een relatief kwetsbaar auto-onderdeel. Dit komt door de trillingen van de motor maar ook door de kwetsbare plek in de auto. De uitlaat krijgt vaak namelijk de nodige klappen te verduren tijdens de vele kilometers. Bijvoorbeeld wanneer te hard over een drempel wordt gereden of wanneer er per ongeluk over een ander object wordt gereden. Zoals een tak, steen of stoeprand.

Is ook uw uitlaat kapot gegaan? En wilt u een voordelige uitlaat kopen die echter nog vele kilometers mee kan? Neem dan eens een kijkje op onze webshop met gebruikte auto-onderdelen.

 

Hoe weet je of een uitlaat kapot is?

Een uitlaat is een vrij kwetsbaar onderdeel. Om een defect snel op te merken, kan het handig zijn om de gevolgen van een defecte uitlaat wat te kennen. De bekendste zijn:

  • Minder motorvermogen
    Wanneer de demper wat verstopt begint te raken, zullen de uitlaatgassen via kleinere gaatjes naar buiten worden gedrukt. Daardoor zal de druk in de uitlaat toenemen, ook richting de uitlaatkleppen op de motor. Hierdoor zal de motor meer energie moeten steken in het afvoeren van de uitlaatgassen. Dit resulteert vervolgens in minder motorvermogen.
  • Rook
    U heeft vast wel eens een auto zien rijden waarbij opvallend veel rook uit de uitlaat kwam. Een defecte uitlaat kan één van de oorzaken zijn. De rook kan wit, blauw of zwart van kleur zijn.
  • Geluid
    De uitlaat kan ook meer geluid gaan maken. Met name wanneer het lek is. Ook kan het geluid anders gaan klinken dan normaal.
  • Lekkage
    Wanneer de uitlaat kapot is, kan er condens uit kleine openingen lekken. Daarbij gaat het om vloeistoffen die zich in de uitlaat hebben opgehoopt. Vaak een combinatie van water en olie.
  • Uitlaatgassen in de auto
    Wanneer de uitlaat ergens lek raakt, kunnen de uitlaatgassen onder de auto vrijkomen. Hierdoor zouden deze gassen in de auto kunnen komen via ventilatieopeningen. Uiteraard levert dit de nodige gezondheidsrisico’s op.

De uitlaat is een onderdeel dat streng wordt gecontroleerd tijdens een APK keuring. Daarom wordt geadviseerd het goed te (laten) onderhouden.

 

uitlaat-levensduur-info

 

Hoe lang gaat een uitlaat eigenlijk mee?

Vaak hoeft een uitlaat tijdens de gehele levensduur van de auto, niet vervangen te worden. Maar volgens verschillende onderzoeken gaat een uitlaat gemiddeld 7 jaar mee. Vervolgens zal niet de gehele uitlaat vervangen hoeven te worden maar soms wel bepaalde onderdelen. Met name de demper is een gevoelig onderdeel.

 

Waarom komt er water uit de uitlaat?

U herkent het vast wel; een uitlaat waar druppels water uitlekken. Veel mensen denken dat de uitlaat blijkbaar niet goed werkt. Maar gelukkig is het een onschuldig verschijnsel. Het is namelijk puur onschuldig condens.
Een motor zuigt namelijk lucht aan voor de verbranding met brandstof in de cilinders. In deze buitenlucht zit ook waterdamp. Bij een koude uitlaat kan dit waterdamp gaan condenseren en dus als druppels uit de uitlaatpijp lekken. Wanneer de uitlaat warmer wordt, zal het water niet meer zichtbaar zijn door verdamping in de pijp. Gelukkig een onschuldig verschijnsel dus.

 

Wat betekent witte rook uit de uitlaat?

Witte rook uit een uitlaat kan verschillende oorzaken hebben, afhankelijk van het type voertuig en de situatie. Maar over het algemeen duidt witte rook meestal op verbrandingsproblemen in de motor. De bekendste oorzaken van witte rook uit de uitlaat zijn:

Condensatie: Als de auto net gestart is, kan witte rook normaal zijn als gevolg van condensatie in de uitlaat. Dit gebeurt vooral bij koud weer. Het is meestal geen reden tot bezorgdheid en verdwijnt snel.

Koelvloeistoflekkage: Witte rook die aanhoudt nadat de motor opgewarmd is, kan wijzen op een lek in het koelsysteem, waardoor koelvloeistof in de verbrandingskamer terechtkomt. Dit kan duiden op een lekke koppakking of zelfs een gescheurd cilinderblok.

Verbrande olie: wanneer de witte rook naar verbrande olie ruikt, kan er een olielekkage in de verbrandingskamer zijn. Bijvoorbeeld door versleten zuigerveren of een ander motorprobleem.

Brandstofproblemen: soms kan witte rook ook worden veroorzaakt door problemen met de brandstofinjectie, zoals een te rijk mengsel van brandstof en lucht.

In elk geval is het belangrijk om witte rook uit de uitlaat serieus te nemen. Zeker wanneer je ook andere motorproblemen opmerkt. Zoals oververhitting, verlies van motorvermogen of vreemde geluiden. Het is verstandig om de auto snel te laten controleren bij een garagebedrijf. Zo kan extra schade namelijk worden voorkomen.

 

Hoe kan je een kapotte uitlaat lassen?

Door bijvoorbeeld trillingen, roest en verkeersdrempels kan er een gat ontstaan in één van de uitlaatonderdelen. Een ervaren lassen zou het gat weer kunnen dicht lassen. Echter is dit geen eenvoudige klus omdat onderdelen uit een dunne laag metaal bestaat.

Wilt u toch een poging wagen? Dan kan het onderstaande stappenplan worden gevolgd over hoe een uitlaat gelast kan worden:

1. Zorg ervoor dat het beschadigde gebied van de uitlaat goed schoon en vrij van roest en vuil is. Schuur het oppervlak indien nodig met een staalborstel om een goede lasverbinding te garanderen.

2. Afhankelijk van het type materiaal van de uitlaat (bijvoorbeeld staal of roestvrij staal), selecteert u het juiste lasproces en de juiste lasdraad of elektrode.

3. Houd de lastoorts in een hoek van ongeveer 10 tot 15 graden ten opzichte van hetmateriaal en beweeg deze langzaam langs de lasnaad. Zorg ervoor dat u een gelijkmatige las legt en dat de las diep genoeg doordringt in het materiaal van de uitlaat.

4. Controleer de las grondig op zwakke plekken of gaatjes. Leg eventueel een twee las voor een betere afdekking.

Als alternatief kan er voor worden gekozen om de beschadiging te herstellen door middel van solderen. Daarbij wordt het zogenaamde hard-solderen geadviseerd in verband met de hoge temperatuur van de uitlaat. Deze vorm van solderen wordt ook wel braseren genoemd. Het is een vrij specialistisch werkje dat voornamelijk door professionals wordt gedaan.

 

Hoe werkt uitlaattape?

Wanneer u de prestaties van een auto wilt verbeteren, kan dit onder andere door middel van uitlaattape. Dit is een speciale hittebestendige tape met een isolerende werking. Door de isolatie zal de temperatuur in de uitlaat hoger worden. Door de hogere temperatuur ontstaan meerdere voordelen:

• meer vermogen
• een lagere temperatuur onder de motorkap
• een koudere luchtinlaat temperatuur
• extra bescherming van hittegevoelige onderdelen

Uitlaatband wordt niet alleen gebruikt bij auto’s maar ook bij boten, landbouwvoertuigen, motoren en vliegtuigen. Ondanks de naam “uitlaattape” is het materiaal niet zelfklevend. Daarom wordt het ook wel “uitlaatband” genoemd. Na het strak aanbrengen dienen de uiteinden te worden vastgezet met klemmetjes. Geadviseerd wordt om voor het aanbrengen van de tape, de gebruiksaanwijzing goed te lezen. De juiste wijze van aanbrengen verschilt namelijk per type tape.

 

uitlaat-info-werking

 

Benieuwd naar de vele onderdelen die we u kunnen bieden? Kijk dan eens op de webshop met gebruikte auto onderdelen.

Of bekijk bijvoorbeeld eens de pagina over de inkoop van schade-en sloopauto’s.

 

Andere interessante informatiepagina’s:

Hoe werkt een versnellingsbak?

Hoe werkt een automotor?

Hoe wordt een auto gerecycled?