Hoe werkt een auto accu?

Uiteraard weet u dat een accu zorgt voor de elektrische spanning in een auto. Maar hoe werkt een accu eigenlijk? U kunt het hier ontdekken. Maar bijvoorbeeld ook hoe lang een accu mee gaat, hoe lang het laden duurt en hoe lang het gemiddeld duurt tot een accu leeg gelopen is.

 

De werking van een auto accu

Een standaard auto-accu bestaat meestal uit zes cellen. Elke cel levert ongeveer 2,1 volt, wat resulteert in een totale spanning van 12,6 volt bij een volledig geladen accu. Elke cel bevat meerdere positieve en negatieve plaatjes. Tussen deze plaatjes zit Elektrolyt; een mengsel van zwavelzuur (H₂SO₄) en gedemineraliseerd water.
De positieve plaatjes zijn bedekt met looddioxide (PbO₂). Dit materiaal reageert met het zwavelzuur in het omliggende elektrolyt waardoor elektriciteit wordt opgewekt. De negatieve plaatjes zijn gemaakt van puur lood (Pb). Deze reageren ook met het zwavelzuur, maar op een manier die de elektrische stroom door het circuit mogelijk maakt. Tijdens dit proces wordt de elektrolyt minder geconcentreerd omdat het zwavelzuur verbruikt wordt en er water overblijft.

Het lood in de platen is gevormd in een roosterstructuur om het oppervlak te vergroten en de chemische reacties te verbeteren.

werking-accu-informatie

 

Ontluchtingsdoppen
Accu’s kunnen zijn voorzien van ontluchtingsdoppen. Deze doppen zorgen ervoor dat overtollige gassen (zoals waterstof) die tijdens het laden en ontladen van de accu worden geproduceerd, kunnen ontsnappen. Dit voorkomt overdruk en mogelijke explosies.

Bij sommige accu’s zijn deze doppen afneembaar, zodat het vloeistofniveau kan worden gecontroleerd. Indien nodig kan gedestilleerd water worden toegevoegd. Bij onderhoudsvrije accu’s zijn deze vaak permanent afgesloten.

 

Wat gebeurd er tijdens het opladen van een accu?

Terwijl de motor draait, levert de dynamo (een kleine generator aangedreven door de motor) stroom terug naar de accu, waardoor deze opnieuw wordt opgeladen. De dynamo stuurt elektriciteit naar de accu, waardoor de chemische reacties worden omgekeerd: de platen worden weer looddioxide (positief) en lood (negatief) en de elektrolyt wordt weer geconcentreerd zwavelzuur. Dit herstelt de accu naar zijn volledig geladen toestand, klaar om weer energie te leveren wanneer dat nodig is.

 

Hoe lang gaat een auto accu mee?

De levensduur van een auto-accu varieert, maar gemiddeld gaat een auto-accu 3 tot 5 jaar mee. Verschillende factoren kunnen deze levensduur beïnvloeden:

Type gebruik:
Als je vaak korte ritten maakt, heeft de dynamo onvoldoende tijd om de accu volledig op te laden. Dit kan de levensduur verkorten.
Wanneer een auto voor langere tijd niet wordt gebruikt, kan de accu leeglopen door kleine verbruikers zoals klokken en alarmsystemen.

Klimaat:
Warme klimaten kunnen de levensduur van een accu verkorten. Hitte versnelt de chemische reacties in de accu, wat kan leiden tot een snellere ontlading.

In koude klimaten kan de accu minder efficiënt werken, wat extra belasting betekent, vooral bij het starten van de auto. Ook koude startbeurten belasten de accu meer.

Correcte lading:
Het is belangrijk dat de accu correct wordt opgeladen. Zowel overmatige als onvoldoende lading kan de accu beschadigen. Een slecht werkende dynamo kan bijvoorbeeld de accu onvoldoende opladen, wat de levensduur verkort.

Merk en type:
De levensduur kan ook afhangen van de kwaliteit en het type van de accu. Premium-accu’s van bekende merken kunnen vaak langer meegaan dan goedkopere opties.

 

hoe-werkt-accu-info

 

Hoe lang moet een auto accu gemiddeld opladen?

De tijd die nodig is om een auto-accu op te laden, zal nogal verschillen per accu. De voornaamste factoren die de laadtijd beïnvloeden zijn:

  • de actuele lading
  • type oplader; standaard lader of een snellader)
  • capaciteit (gemiddeld 40 tot 70 Ah)
  • laden via de autodynamo of een oplader

Gemiddeld duurt het met een standaard lader van 4 tot 8 ampère, ongeveer 6 tot 12 uur om een lege accu volledig op te laden. Wordt een bijna lege accu opgeladen tijdens het rijden door de dynamo, dan zal het opladen 30 minuten tot een paar uur duren.

 

Hoe kan je een accu doormeten?

Het doormeten van een auto-accu is een eenvoudige manier om de gezondheid van de accu te testen. Dit kan worden gedaan met een multimeter. Hier is een stapsgewijze handleiding:

  1. Zorg ervoor dat de motor van de auto is uitgeschakeld en alle accessoires (zoals lichten, radio) zijn uitgeschakeld. Dit voorkomt dat de meting wordt beïnvloed door andere elektrische verbruikers.
  2. Zet de multimeter op de gelijkspanning (DC) stand en kies een bereik dat hoger is dan de spanning van de accu (bijvoorbeeld 20V DC als je multimeter dit heeft). Meestal is de spanning van een volledig opgeladen auto-accu ongeveer 12,6V.
  3. Vervolgens kan de multimeter met de accu worden verbonden. Verbind de rode meetpen met de positieve (+) terminal van de accu. Verbind de zwarte meetpen met de negatieve (-) terminal van de accu.
  4. Bekijk de afgelezen spanning op de multimeter. De waarde geeft een indicatie van de laadstatus van de accu:
  • 12,6V tot 12,8V: de accu is volledig opgeladen.
  • 12,4V tot 12,6V: de accu is gedeeltelijk opgeladen, maar in goede staat.
  • 12,2V tot 12,4V: de accu is redelijk ontladen, opladen wordt aanbevolen.
  • 12,0V tot 12,2V: de accu is bijna leeg en moet zo snel mogelijk worden opgeladen.
  • Minder dan 12,0V: de accu is ernstig ontladen, mogelijk defect of aan vervanging toe.

Om het doormeten van de accu volledig te doen, zal ook de spanning tijdens het starten van de motor getest moeten worden. Start de motor terwijl de multimeter is aangesloten. De spanning zal tijdelijk dalen wanneer de motor wordt gestart, maar zou niet onder de 9,6V moeten komen. Als dit wel gebeurt, kan dat wijzen op een zwakke of defecte accu.
Zodra de motor draait, zou de spanning moeten stijgen tot ongeveer 13,7V tot 14,7V. Dit geeft aan dat de dynamo de accu correct oplaadt.

 

hoe-accu-doormeten

 

Hoe lang duurt het voor een accu leeg is?

De tijd die het duurt voordat een auto-accu leeg is, hangt af van verschillende factoren. Waaronder het stroomverbruik van de accessoires die op de accu zijn aangesloten, de capaciteit van de accu en de conditie van de accu.

Zonder verbruik:
Een gezonde lood-zuur accu verliest ongeveer 3 tot 5 % van de lading per maand wanneer deze volledig is opgeladen en de auto niet wordt gebruikt.

Stand-by verbruik:
Moderne auto’s hebben systemen zoals klokken, alarmsystemen en geheugenfuncties die continu een kleine hoeveelheid stroom gebruiken, meestal tussen 20 en 50 mA (milliampères). Door dit verbruik zal de accu in 4 tot 8 weken te leeg zijn om de auto nog te kunnen laten starten.

Lichte belasting:
Wanneer er bijvoorbeeld de binnenverlichting aan blijft staan, zal een gemiddelde accu na één tot twee werkdagen leeg zijn.

Middelzware belasting:
Blijven per ongeluk de koplampen aan staan, dan zal een gemiddelde accu na 4 tot 6 uur leeg zijn. Koplampen gebruiken namelijk gemiddeld 55 watt per lamp.

Tijdens het rijden:
Wanneer de dynamo kapot gaat tijdens het rijden, zal de accu meestal binnen 1 tot 2 uur leeg zijn.

 

Wat is slecht voor een accu?

Verschillende factoren kunnen zorgen voor slijtage of defecten aan een accu. De welbekende koude winterochtenden zijn bekend bij veel mensen. Maar naast lage omgevingstemperaturen kunnen ook de volgende omstandigheden slecht zijn voor een accu:

  • het herhaaldelijk volledig ontladen van de accu.
  • langdurig geheel ontladen zijn.
  • overladen kan leiden tot oververhitting en de afbraak van het elektrolyt.
  • hoge omgevingstemperaturen versnellen de chemische reacties in een accu, wat leidt tot snellere slijtage en verdamping van het elektrolyt.
  • trillingen en schokken kunnen zorgen dat de plaatjes in de accu los raken.
  • corrosie op de accupolen kan zorgen voor een verminderde verbinding.
  • wanneer een accu koud is, vertragen de chemische reacties, waardoor het vermogen om elektriciteit te produceren kan verminderen.
  • het rijden van voornamelijk korte ritjes zorgt dat de accu niet goed kan opladen.

 

accu-opladen-wat-slecht

 

Hoe kan ik een accu opladen met startkabels?

Een lege accu is een veelvoorkomend probleem bij auto’s. Vaak bieden de startkabels uitkomst. U kunt hier ontdekken hoe het opladen met startkabels eigenlijk werkt.

  1. Zet beide auto’s zo neer dat de accu’s dicht bij elkaar staan en zet de motoren uit.
  2. Zet de lichten, radio, airco en andere elektrische systemen in beide auto’s uit om de belasting op de accu’s te minimaliseren.
  3. Zorg ervoor dat de accu’s van beide voertuigen niet beschadigd of lekkend zijn. Gebruik startkabels alleen als de accu’s in goede staat zijn.
  4. Verbind de rode (positieve) klem van de startkabel met de positieve (+) pool van de lege accu.
  5. Verbind het andere uiteinde van de rode (positieve) klem met de positieve (+) pool van de werkende accu.
  6. Verbind de zwarte (negatieve) klem van de startkabel met de negatieve (-) pool van de werkende accu.
  7. Verbind het andere uiteinde van de zwarte (negatieve) klem met een aardingspunt op de auto met de lege accu. Dit is meestal een ongeverfd metalen deel van het motorblok of het chassis, ver weg van de accu zelf. Dit vermindert het risico op vonken in de buurt van de accu, wat gevaarlijk kan zijn.
  8. Start de motor van de donorauto. Laat de donorauto enkele minuten draaien om de lege accu wat op te laden.
  9. Start vervolgens de auto met de lege accu. Als de auto niet start, wacht dan nog een paar minuten en probeer het opnieuw.
  10. Na het starten kunnen de kabels in omgekeerde volgorde weer worden verwijderd. Eerst de zwarte klem van de lege accu, dan de zwarte klem van de volle accu. Ten slotte de rode klem van de volle accu en uiteindelijk de rode klem van de lege accu.
  11. Maak tenslotte een flinke rit om de accu goed op te laden. De accu wordt pas goed opgeladen vanaf een afstand van 25 kilometer.

 

hoe-accu-auto-opladen

 

Voordelige gebruikte maar goede accu’s te koop

Wilt u voordelig een accu kopen? Bezoek dan eens ons bedrijf Autodemontage Klaas Boer. We hebben namelijk diverse gebruikte maar goede accu’s te koop. Om u een fijne zekerheid op kwaliteit te kunnen bieden, worden de gebruikte accu’s getest voor ze te koop worden aangeboden. Neem voor meer informatie gerust even contact met ons op. Bijvoorbeeld via verkoop@klaasboer.nl of via 0595 – 43 33 30. Of kijk op de pagina over het kopen van gebruikte auto-onderdelen.

 

Via onze blogpagina vindt u interessante pagina’s over bijvoorbeeld:

• De werking van autoremmen
• De werking van een koppeling
• De werking van versnellingsbakken

 

Stel hieronder gerust uw vraag of plaats bijvoorbeeld een tip. Uw E-mailadres wordt niet zichtbaar en niet gebruikt voor marketingdoeleinden.