Hoe werkt een startmotor?

Een startmotor is zoals de naam al zegt “de motor” die de verbrandingsmotor laat starten. Maar hoe werkt een startmotor eigenlijk? En welke onderdelen hebben startmotoren? U vindt de antwoorden en meer handige informatie op deze pagina.

 

werking-startmotor-onderdelen

 

Wat is de functie van een startmotor?

De startmotor in een auto heeft één cruciale taak: het starten van de draaiing van de interne verbrandingsmotor van het voertuig. Wanneer de contactsleutel van de auto wordt omgedraaid om de auto te starten, ontvangt de startmotor elektrische energie. Hierdoor zal de as van de startmotor gaan draaien. Deze as laat vervolgens een as van de verbrandingsmotor draaien waardoor de motor kan worden gestart. Door het laten draaien van de as, zullen de zuigers in de cilinders namelijk op en neer gaan bewegen. De verbrandingen in de cilinders kunnen hierdoor worden opgestart. De motor zal vervolgens zelf de cyclus van compressie, ontsteking en uitlaat voortzetten.

Zonder de startmotor zou het moeilijk, zo niet onmogelijk, zijn om de motor handmatig op gang te brengen. Vooral gezien de complexiteit en het vermogen dat nodig is voor moderne voertuigmotoren. De startmotor is dus van vitaal belang voor het starten van een auto. En het correct functioneren er van is essentieel voor een soepele start en het in beweging krijgen van het voertuig.

 

Hoe werkt een startmotor in auto’s?

De kern van de startmotor is een krachtige elektromotor die wordt geactiveerd wanneer de sleutel in het contactslot wordt omgedraaid. Een elektromagnetische plunjer beweegt naar voren en sluit de contacten van de elektromagneet. Dit zorgt voor de verbinding van de accustroom met de startmotor. Deze elektromotor zet elektrische energie van de accu om in mechanische energie.

De startmotor bevat een krachtige elektromotor die de elektrische energie omzet in mechanische energie. Dit gebeurt door een reeks spoelen (wikkelingen) die een magnetisch veld creëren wanneer er stroom doorheen gaat. De elektromotor heeft een centraal anker met wikkelingen rond een as. Dit anker bevindt zich binnen een magnetisch veld dat wordt gegenereerd door de spoelen. De commutator, een onderdeel van het anker, zorgt ervoor dat de stroomrichting in de draaiende spoelen verandert, waardoor het anker blijft draaien in één richting.

Wanneer de elektromotor begint te draaien, activeert deze een Bendix Drive. Een mechanisme dat de rotatie overdraagt naar de krukas van de motor. Dit wordt gedaan via een tandwielmechanisme dat uitgeschoven wordt om contact te maken met de tandkrans op het vliegwiel van de motor. Dit is essentieel omdat de motor te groot is om rechtstreeks te starten. Daarom wordt het starten geïnitieerd door het vliegwiel.

Wanneer de Bendix Drive in contact komt met het vliegwiel, wordt de draaiende beweging van de startmotor overgebracht naar de motor. Dit levert de initiële kracht die nodig is om de interne verbrandingsmotor te laten draaien. Wanneer de verbrandingsmotor aanslaat, trekt de Bendix Drive automatisch terug en stopt ook de stroomtoevoer van de accu naar de startmotor.

De startmotor is dus essentieel voor het op gang brengen van de verbrandingsmotor door de benodigde initiële draaikracht te leveren. Zodra de motor loopt, zal de startmotor niet meer actief zijn.

 

hoe-werkt-startmotor

 

De onderdelen van een startmotor

Een startmotor bestaat uit de volgende hoofdonderdelen:

Behuizing:
Dit is het stevige omhulsel van de startmotor dat alle interne onderdelen beschermt en ondersteunt.

Anker:
Het anker is een centraal onderdeel van de startmotor dat bestaat uit een kern, wikkelingen van koperdraad en een commutator. De elektrische stroom die door de wikkelingen gaat, creëert een magnetisch veld dat het anker in beweging brengt.

Commutator:
Dit onderdeel bestaat uit koperen segmenten die zijn geïsoleerd van elkaar en verbonden met de wikkelingen van het anker. Het zorgt voor de omkering van de stroomrichting in de draaiende spoelen van het anker, wat resulteert in een continue rotatie in dezelfde richting.

 

startmotor-onderdelen-info

Borstels:
De borstels zijn geleidende onderdelen die in contact staan met de commutator. Ze zorgen voor de stroomtoevoer naar de wikkelingen van het anker terwijl dit draait.

Solenoid:
De solenoïde is een elektromagnetische schakelaar die de Bendix Drive activeert. Wanneer stroom door de solenoïde loopt, wordt de Bendix Drive uitgeschoven om contact te maken met de tandkrans van het vliegwiel. Zodra de motor aanslaat en op eigen kracht draait, trekt de Bendix Drive zich automatisch terug en stopt de stroomtoevoer naar de startmotor.

 

 

Wat zijn de oorzaken van een startmotor met lawaai?

Een lawaaierige startmotor kan verschillende oorzaken hebben. Variërend van mechanische problemen tot elektrische kwesties. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen waarom een startmotor lawaai kan maken:

Versleten Bendix of Bendix Drive:
Als de Bendix of Bendix Drive versleten is, kan dit resulteren in een ratelend geluid wanneer de startmotor wordt geactiveerd. Dit kan te wijten zijn aan versleten tanden of vervorming van de onderdelen die contact maken met de tandkrans op het vliegwiel.

Slijtage van het Anker en Commutator:
Ook slijtage van het anker of de commutator kan leiden tot een schurend geluid tijdens het starten. Dit kan ontstaan door overmatig gebruik of gebrekkig onderhoud.

Problemen met de Solenoïde:
Als de solenoïde niet goed functioneert, kan dit leiden tot een ratelend geluid. De solenoïde is verantwoordelijk voor het soepel in- en uitschuiven van de Bendix Drive. Een defect hierin kan leiden tot onjuiste werking van de Bendix.

Slechte elektrische verbindingen:
Corrosie, losse aansluitingen of beschadigde bedrading kunnen leiden tot een slechte elektrische stroom naar de startmotor. Dit kan resulteren in een zoemend of klikkend geluid in plaats van een soepele start.

Gebrek aan smering:
Wanneer de onderdelen van de startmotor geen goede smering meer hebben, kan dit wrijving en lawaai veroorzaken tijdens het draaien.

Versleten borstels:
Borstels die versleten zijn, kunnen niet voldoende elektrische stroom geleiden, wat kan resulteren in een ratelend geluid wanneer de startmotor wordt geactiveerd.

 

startmotor-hoe-werkt-onderdelen

 

In de meeste gevallen is een accu met een te lage stroomopbrengst, de oorzaak van een niet werkende startmotor.

Wanneer een startmotor lawaai maakt, is het belangrijk om een monteur te raadplegen om de exacte oorzaak vast te stellen. Regelmatig onderhoud en inspectie van de startmotor kunnen problemen gedeeltelijk voorkomen. Soms kan een tijdige vervanging van versleten onderdelen zoals de borstels, Bendix of commutator helpen om verdere schade aan de startmotor voorkomen.

Dergelijke onderdelen kunt u vinden in onze webshop met gebruikte auto-onderdelen.

 

Hoe vervang ik een startmotor?

Het vervangen van een startmotor is relatief eenvoudig. Al zal de complexiteit wel verschillen per type auto. Het onderstaande stappenplan toont hoe de meeste typen startmotoren vervangen kunnen worden.

  1. Veiligheid eerst: koppel de accu los om elektrische schokken te voorkomen.
  2. Toegang tot de startmotor: zoek de locatie van de startmotor onder de motorkap. Dit kan verschillen per voertuig, maar meestal bevindt de startmotor zich aan de achterkant van de motor, bevestigd aan de transmissie.
  3. Demontage: verwijder eventuele componenten die de toegang tot de startmotor belemmeren, zoals luchtslangen, bekabeling, enz. Ontkoppel de bedrading van de startmotor en verwijder de bouten of bevestigingen waarmee de startmotor aan de motor/transmissie vastzit.
  4. Vervanging: neem de nieuwe startmotor en plaats deze op dezelfde manier als de oude. Zorg ervoor dat de bouten goed vastzitten, maar niet te strak om beschadiging te voorkomen. Sluit de bedrading aan volgens de instructies of markeringen.
  5. Testen: voordat u alle componenten weer monteert, sluit de accu aan en test de startmotor om te controleren of deze correct functioneert.
  6. Terugplaatsen van componenten: nadat de test succesvol is verlopen, kunnen omliggende componenten weer terug geplaatst worden. Controleer of alles stevig vastzit en goed is aangesloten.
  7. Afsluiting: sluit de accu weer aan en start de auto om te controleren of de startmotor goed functioneert.

 

startmotor-lawaai-oorzaken

 

Hoe start je een motor met een kapotte startmotor?

Is de startmotor kapot en wilt u graag nog naar een garage of huis rijden? Dan kunt u het volgende doen om de motor misschien toch nog te kunnen laten starten:

Duwen:
Als het voertuig een handgeschakelde versnellingsbak heeft, kunt u proberen het voertuig te duwen terwijl de koppeling wordt ingetrapt en de auto in een hogere versnelling staat. Wanneer er voldoende snelheid is opgebouwd, kunt u de koppeling snel los laten om de motor te laten draaien.

Sleepkabels of sleepstarten:
Wanneer u een andere auto met een werkende startmotor beschikbaar hebt, kan deze het defecte voertuig slepen terwijl het in een versnelling staat. Zodra er wat snelheid is opgebouwd, kan worden geprobeerd de motor te starten door de koppeling los te laten.

Handmatig aanzwengelen:
Sommige oudere voertuigen, zoals oldtimers, hebben een handmatige aanzwengeloptie. Dit omvat het gebruik van een slinger of hendel om de motor handmatig te draaien om zo de ontsteking te starten. Al is deze optie tegenwoordig steeds meer van toepassing.

 

Het is echter belangrijk op te merken dat het starten van een motor zonder een werkende startmotor niet altijd mogelijk of raadzaam is. Het is niet alleen een uitdaging, maar het kan ook schade toebrengen aan de motor, versnellingsbak of andere onderdelen van de auto. Met name wanneer de bovenstaande manier niet op de juiste wijze worden uitgevoerd, Als de startmotor kapot is, is het verstandig om een ervaren monteur te raadplegen om het probleem op te lossen en de startmotor te vervangen voordat je verdere stappen onderneemt om de motor op een andere manier te starten.

 

Hebben alle auto’s een startmotor?

Vrijwel alle auto’s met benzine- en dieselmotoren hebben een startmotor. Veel Hybride en elektrische auto’s hebben echter geen startmotor. Sommige hybride voertuigen gebruiken een startgenerator in plaats van een traditionele startmotor. Deze startgenerator dient meerdere doelen: het starten van de verbrandingsmotor, het genereren van elektriciteit voor de batterijen en het ondersteunen van de elektromotor bij het accelereren.

In volledig elektrische auto’s wordt de motor op een andere manier gestart, omdat ze geen verbrandingsmotor hebben. Ze gebruiken elektrische aandrijvingssystemen waarbij er geen sprake is van een startmotor voor een verbrandingsproces. Deze voertuigen starten door simpelweg de voeding in te schakelen via een elektronisch controlesysteem.

 

Wat betekent een startmotor met een tikkend geluid?

Het kan gebeuren dat u tijdens het starten van de auto alleen een tikkend geluid hoort. Dit geluid is afkomstig van de startmotor die niet wil starten door een te lage startstroom. Vaak veroorzaakt doordat de accu te weinig spanning levert. In deze situatie zou u de accu wat kunnen vullen door middel van startkabels. Deze brengen stroom van een vollere accu naar de lege accu. Wanneer de lege accu voldoende is gevuld om de startmotor aan te drijven, kan de motor worden gestart. Vervolgens kan er met de auto worden gereden om de accu weer op te laden.

Soms kunnen loszittende accupolen ook de oorzaak zijn van het tikkende geluid. Door de losse verbindingen kan er geen stroom van de accu naar de startmotor stromen. Dit is vaak de eerste stap dat wordt gecontroleerd wanneer de auto niet wil starten.

 

Hoe kan je een startmotor reviseren?

Het reviseren van een startmotor kan een goede optie zijn als de startmotor niet meer goed functioneert maar nog wel te repareren is. Hier zijn de stappen die u kunt volgen om een startmotor te reviseren:

Stap 1:
Haal de startmotor uit de auto. Bij een gedeelte van de auto’s, zal de startmotor via de onderzijde van de auto gedemonteerd moeten worden. Verwijder alle bevestigingsbouten en elektrische verbindingen. Het kan handig zijn om van te voren een foto te maken. Zo kunt u bij het monteren nog even controleren of alles juist is aangesloten.

Stap 2:
Controleer de startmotor op slijtage en beschadigingen. Dit kan bijvoorbeeld zichtbaar zijn in de vorm van gebroken tandwielen, versleten koolborstels en beschadigde wikkelingen.

Stap 3:
Maak de startmotor grondig schoon. Verwijder vuil, vet en corrosie van alle oppervlakken. Dit kan met behulp van een ontvettingsmiddel en een zachte borstel of doek.

Stap 4:
Vervang alle onderdelen die versleten, beschadigd of defect zijn. Dit kunnen bijvoorbeeld koolborstels, lagers, tandwielen of solenoïdes zijn. Zorg ervoor dat je vervangende onderdelen van goede kwaliteit gebruikt die passen bij dit type startmotor.

Stap 5:
Smeer bewegende delen zoals lagers en tandwielen met smeermiddel dat geschikt is voor de toepassing. Dit helpt de levensduur van de startmotor te verlengen en zorgt voor soepele werking.

Stap 6:
Na de revisie kan de startmotor buiten de auto alvast even getest worden. Wanneer het goed lijkt te werken, kan het weer in de auto gemonteerd worden. 
Zorg ervoor dat alle bevestigingsbouten stevig zijn vastgedraaid en dat alle elektrische verbindingen correct zijn aangesloten.

 

startmotor-hoe-reviseren

 

Tweedehandse startmotoren kunt u vinden in onze webshop met gebruikte auto-onderdelen.

Andere interessante informatiepagina’s zijn:

• Hoe werkt een automotor?

• Hoe wordt een auto gerecycled?

• Hoe werkt een versnellingsbak?

 

Stel hieronder gerust uw vraag of plaats bijvoorbeeld een tip. Uw E-mailadres wordt niet zichtbaar en niet gebruikt voor marketingdoeleinden.