Hoe werkt een Turbo in een auto?

U kunt hier ontdekken wat de functie is van een Turbo en hoe het auto-onderdeel werkt. Maar ook wat de oorzaken zijn van een kapotte Turbo en hoe je defecten kunt herkennen en voorkomen.

 

turbo-werking-uitleg

 

Wat is de functie van een turbo in een auto?

Een turbocharger, of kortweg een turbo, is een onderdeel van een verbrandingsmotor dat ontworpen is om de luchttoevoer naar de cilinders te vergroten. Het hoofddoel van een turbo in een auto is het verhogen van de motorprestaties door meer lucht in de cilinders te persen, wat zorgt voor een betere verbranding van de brandstof.

De voordelen van een turbo zijn onder andere:

  • Extra vermogen: door meer lucht in de cilinders te persen, kan de motor meer brandstof verbranden en dus meer vermogen opwekken.
  • Verbeterde brandstofefficiëntie: een turbocharged motor kan meer vermogen leveren met dezelfde hoeveelheid brandstof, waardoor de efficiëntie wordt verbeterd. Indirect wordt de motor hierdoor zuiniger.
  • Milieuprestaties: door de efficiëntie van de verbranding te verbeteren, kan een turbo bijdragen aan lagere uitstootniveaus en betere brandstofefficiëntie, wat gunstig is voor het milieu.

Turbo’s worden vaak gebruikt in moderne auto’s, vooral in diesel- en benzinemotoren met directe inspuiting. De toepassing van turbo’s is een belangrijke stap om de prestaties en efficiëntie te optimaliseren.

 

hoe-werkt-turbo

 

Hoe werkt een Turbo?

Een turbo comprimeert de inlaatlucht van een verbrandingsmotor om de prestaties te verbeteren. Maar hoe werkt een turbo eigenlijk? En uit welke onderdelen bestaat het? U kunt het hier ontdekken.

Bij een motor zonder een turbo, wordt de verbrandingslucht aangezogen en vervolgens vermengd met brandstof in de verbrandingskamer. Bij een motor met een Turbo wordt de lucht onder druk aangevoerd. Hierdoor komt er meer lucht in de cilinder wat zorgt voor een effectievere en efficiëntere verbranding.

Wanneer de motor draait ontstaan uitlaatgassen. Deze uitlaatgassen stromen door de behuizing van de turbo en raken het turbinewiel. Door de snelheid van de uitlaatgassen zal het turbinewiel beginnen te draaien.

Terwijl het turbinewiel draait, drijft het de as aan die is verbonden met het compressorwiel. Hierdoor begint het compressorwiel ook te draaien. De draaiende beweging van het compressorwiel zuigt lucht aan van buitenaf en perst deze samen in de inlaatleiding.

De gecomprimeerde lucht wordt via de inlaatleiding naar de verbrandingskamer van de motor gestuurd. Omdat de lucht samengeperst is, is er een grotere hoeveelheid zuurstof beschikbaar voor de verbranding van brandstof, wat resulteert in een krachtigere verbranding en meer vermogen.

 

turbo-werking-info

 

Wat zijn oorzaken van een kapotte Turbo?

Een kapotte turbo kan verschillende oorzaken hebben. Het is belangrijk om te weten dat turboproblemen vaak het gevolg zijn van meerdere factoren, en niet alleen van één specifieke reden. Hier zijn enkele veel voorkomende oorzaken van schade aan de turbo:

  • Een gebrek aan smering kan leiden tot overmatige wrijving en oververhitting van de turbo. Dit kan worden veroorzaakt door een olielek, onvoldoende oliepeil of slechte kwaliteit olie. Ook vervuilde olie kan een oorzaak zijn van een kapotte turbo. Vuil, slib of metaaldeeltjes in de olie, kan de levensduur van een turbo verkorten.
  • Wanneer de motor vaak onder zware belasting staat, kan oververhitting van de turbo ontstaan. Te hoge temperaturen kunnen de oliën en materialen in de turbo beschadigen.
  • Na langere tijd kunnen draaiende delen zoals lagers of afdichtingen gaan slijten, wat uiteindelijk kan gaan zorgen voor een minder goede werking.
  • Stof of harde deeltjes in de luchtstroom, kunnen zorgen voor beschadigingen aan het turbinewiel of compressorwiel.
  • Na zware belasting direct de motor uitzetten zonder de turbo de kans te geven om af te koelen, kan leiden tot oververhitting en slijtage.

 

Regelmatig onderhoud, het gebruik van goede olie en het vermijden van overmatige belasting van de motor kunnen de levensduur van de turbo te verlengen. Als er tekenen zijn van turboproblemen, zoals rookontwikkeling, olieverbruik of vermogensverlies, is het belangrijk om snel actie te ondernemen en de oorzaak te achterhalen om verdere schade te voorkomen.

Wilt u een kapotte turbo voordelig vervangen? Dan zou u kunnen kiezen voor een gebruikte turbo. Deze zijn vaak afkomstig van vrij jonge auto’s waardoor ze nog diverse jaren goed kunnen werken. Het actuele aanbod vindt u op de pagina met gebruikte auto-onderdelen.

 

auto-turbo-werking-defecten

 

Hoe kan ik een kapotte turbo herkennen?

Het tijdig herkennen van een beschadigde turbo kan extra schade voorkomen. Daarom kan het verstandig zijn om de symptomen te kennen. U vindt hier de belangrijkste:

Vermogensverlies:
Eén van de meest opvallende symptomen is vermogensverlies. Als de turbo niet goed functioneert, kan de motor moeite hebben met het leveren van het gebruikelijke vermogen.

Zichtbare uitlaatgassen uit de uitlaat:
Een kapotte turbo kan leiden tot een toename van de uitlaatgassen. Als je opvallend veel witte, blauwe of zwarte rook uit de uitlaat ziet, kan dit wijzen op problemen met de turbo.

Olieverbruik:
Wanneer de turbo beschadigd is, kan dit leiden tot olieverbruik. Controleer het oliepeil daarom regelmatig. Merkt u dat het oliepeil opvallend snel daalt, zorg dan voor onderhoud. Echter kan extra olieverbruik veroorzaakt worden door verschillende oorzaken.

Abnormale geluiden:
Een slecht functionerende turbo kan abnormale geluiden veroorzaken, zoals fluitende, sissende of ratelende geluiden. Deze geluiden kunnen ontstaan door een drukverhoging.

Haperende versnelling:
Problemen met de turbo kunnen ook zorgen voor schokkerige versnellingen of minder vermogen tijdens het optrekken.

Waarschuwingslampjes op het dashboard:
Moderne voertuigen hebben vaak waarschuwingslampjes op het dashboard die aangeven dat er een probleem is. Als het lampje voor de motor of het emissiesysteem gaat branden, kan dit wijzen op turboproblemen.

Overmatig geluid van de turbo:
Wanneer de turbo meer geluid begint te maken, kan dit wijzen op slijtage of beschadigingen.

 

Het is belangrijk op te merken dat deze symptomen niet exclusief zijn voor turboproblemen; ze kunnen ook het gevolg zijn van andere motorproblemen. Wanneer u één of meer van deze tekenen opmerkt, is het verstandig om de turbo en rest van de auto te (laten) controleren.

 

turbo-kapot-oorzaken

 

Hoe kan je turbo-schade voorkomen?

Een turbo vereist regelmatig onderhoud om de levensduur te verlengen en problemen te voorkomen. Hier zijn enkele belangrijke onderhoudstips voor een turbo:

  • Olie is cruciaal voor de goede werking van een turbo. Zorg daarom dat de olie regelmatig wordt ververst. Gebruik daarbij de aanbevolen oliesoort en viscositeit volgens de specificaties van de fabrikant.
  • Wanneer u de auto heeft gebruikt voor zware belasting of langdurige snelwegritten, geef de motor dan wat tijd om af te koelen voordat je hem uitzet. Dit helpt oververhitting van de turbo te voorkomen.
  • Controleer regelmatig het uitlaatsysteem op eventuele lekken of problemen die de werking van de turbo kunnen beïnvloeden.
  • Een schone en goed functionerende luchttoevoer is belangrijk voor de prestaties van de turbo. Zorg daarom voor regelmatig onderhoud van het luchtfiltersysteem.
  • Probeer overmatige belasting van de motor te vermijden, vooral bij koude starts. Laat de motor rustig opwarmen voordat zware prestaties worden gevraagd.

 

Een kapotte turbo vervangen

Door deze onderhoudstips te volgen, kunt u de levensduur van de turbo verlengen en de kans op problemen verminderen. Heeft u toch te maken met een kapotte turbo? Dan kunt u het kapotte onderdeel of de gehele turbo (laten) vervangen.

Wilt u een kapotte turbo voordelig vervangen? Dan zou u kunnen kiezen voor een gebruikte turbo. Deze zijn vaak afkomstig van vrij jonge auto’s waardoor ze nog diverse jaren goed kunnen werken. Het actuele aanbod vindt u op de pagina met gebruikte auto-onderdelen.

 

Andere interessante informatiepagina’s:

• Hoe werkt een uitlaat?

• Hoe wordt een auto gerecycled?

• Hoe werkt een versnellingsbak?