Hoe werkt een autodynamo?

Een autodynamo zorgt voor het opwekken van elektriciteit. Maar hoe werkt een dynamo eigenlijk? En hoe weet je dat de dynamo kapot is? Wat zijn vervolgens oplossingen om de autodynamo te repareren? Op deze pagina kunt u de antwoorden en allerlei andere handige informatie vinden.

 

auto-dynamo-informatie

 

De werking van dynamo’s in auto’s

De autodynamo is bevestigd aan de motor van het voertuig. Wanneer de motor draait, wordt de dynamo in beweging gebracht via een aandrijfriem. De autodynamo bevat een spoel met geleidend koperdraad, meestal omwikkeld rond een ferromagnetische kern. Wanneer de spoel door een magnetisch veld beweegt, wordt er elektrische spanning opgewekt in de spoel.

De opgewekte elektriciteit wordt uit de spoel gehaald door middel van een commutator. Borstels maken fysiek contact met de commutator en leiden de elektriciteit naar buiten, waar het wordt gebruikt om de accu op te laden en zo de elektrische systemen van de auto van stroom te voorzien.

Moderne voertuigen hebben vaak een spanningsregelaar die de spanning en stroom uit de dynamo regelt om overladen van de accu te voorkomen en om een constante stroom te leveren aan de elektrische systemen van het voertuig.

 

auto-dynamo-hoe-werkt

 

Hoe merk je dat een autodynamo kapot is?

Het kan handig zijn om de symptomen van een kapotte autodynamo te kennen. Zo kan je namelijk op tijd de dynamo laten repareren of vervangen. Er volgen nu enkele veelvoorkomende symptomen:

Waarschuwingslampje op het dashboard:
Bij veel auto’s zit er in het dashboard een waarschuwingslampje die zal gaan branden wanneer de dynamo niet goed werkt. Dit lampje kan verschillen per auto maar zal vaak zichtbaar worden als “GEN” (generator) of “ALT” (alternator). Wanneer dit lampje brandt terwijl de motor draait, kan dit duiden op een probleem met de dynamo of het laadsysteem.

Verlichting en elektrische accessoires werken niet goed:
Ook slecht werkende verlichting kan een duidelijk teken zijn van een defecte dynamo. De kracht van de buiten- en binnenverlichting kan verminderen of zelfs helemaal uitvallen. Ook dashboardverlichting en elektrische accessoires zoals de autoradio, airconditioning en elektrische ramen kunnen (gedeeltelijk) uitvallen.

Moeilijk starten van de motor:
De autodynamo levert de stroom die nodig is om de accu op te laden. Als de dynamo niet goed werkt, kan de accu niet voldoende worden opgeladen, waardoor de motor moeilijk of helemaal niet start.

Vreemde geluiden:
Soms kunnen er ook vreemde geluiden ontstaan zoals piepen, slijpen of ratelen. Deze geluiden kunnen worden veroorzaakt door versleten lagers, riemschijven of andere interne componenten van de dynamo.

Brandende geur:
Soms kan een defecte autodynamo een brandende geur veroorzaken, vooral als er elektrische bedrading of isolatie beschadigd is geraakt.

Wanneer u één van deze symptomen opmerkt, is het verstandig om de auto op korte termijn te laten controleren door een monteur.

 

Hoe kan je een autodynamo vervangen?

Het vervangen van een autodynamo is geen eenvoudig onderhoud. Maar met de nodige autokennis en juiste gereedschappen, zou u het zelf kunnen uitvoeren. Hier is een algemene stapsgewijze handleiding voor het vervangen van een autodynamo:

Stap 1:
Zorg ervoor dat de auto op een vlakke ondergrond staat en de handrem is ingeschakeld. Schakel de motor uit en laat deze afkoelen voordat u begint met de vervanging.

Stap 2:
Voordat wordt gewerkt aan elektrische componenten, is het belangrijk om de negatieve kabel van de accu los te koppelen. Hierdoor kan kortsluiting worden voorkomen. Het loskoppelen kan worden gedaan door de poolklem los te maken met behulp van een dop- of pijpsleutel.

Stap 3:
Verwijder de aandrijfriem van de dynamo door de spanrol los te maken. Maak alle elektrische verbindingen los van de dynamo, waaronder de stroomkabel en eventuele aansluitingen voor sensoren. Verwijder vervolgens de bouten waarmee de dynamo aan het motorblok is bevestigd.

Tip: maak eventueel een foto van de aansluitingen. Zo weet u bij het aansluiten van de vervangende dynamo, waar elke aansluiting hoort.

Stap 4:
Plaats de nieuwe dynamo op dezelfde positie als de oude. Bevestig de bouten stevig, maar niet te strak om beschadiging te voorkomen. Sluit de elektrische verbindingen op dezelfde manier aan als ze waren aangesloten op de oude dynamo.

Stap 5:
Plaats de aandrijfriem terug op de juiste manier. Informatie over het spannen is vaak te vinden via een diagram van de riemroute in de motorruimte. Zorg er daarnaast ook voor dat de riem goed is uitgelijnd op alle poelies.

Nadat alle werkzaamheden zijn voltooid, kan de de negatieve kabel van de accu weer worden aangesloten.

Stap 6:
Start de motor en controleer of de nieuwe dynamo correct werkt. Gebruik indien nodig een multimeter om de laadspanning te controleren om er zeker van te zijn dat de dynamo de goed accu oplaadt.

 

auto-dynamo-werking-testen

 

Hoe kan je een autodynamo testen?

Wanneer u het gevoel heeft dat de autodynamo kapot is, kunt u het gaan testen. Maar hoe werkt het doormeten eigenlijk? U vindt hier enkele manieren om de dynamo te testen:

Visuele inspectie:
Controleer eerst de dynamo op tekenen van slijtage, beschadigingen of losse onderdelen. Let op eventuele scheuren in de behuizing, losse draden of verbrande delen. Als je visuele defecten opmerkt, kan dit wijzen op een probleem dat verder onderzoek vereist.

Laadspanning controleren:
Start de motor van het voertuig en laat deze draaien op stationair toerental. Gebruik een multimeter om de spanning over de accupolen te meten. De spanning moet binnen het normale bereik liggen, meestal tussen 13.5 en 14.5 volt. Als de spanning te laag is, kan dit duiden op een probleem met de dynamo.

Controle van de diodes:
De dynamo bevat diodes die de wisselstroom omzetten in gelijkstroom. Door middel van een multimeter in de diode-modus, kunnen de diodes worden getest op doorlaatbaarheid in beide richtingen. Een slechte diode zal in één richting een lezing van oneindig of geen geleiding geven.

Controle van de spanning tijdens belasting:
Verhoog het motortoerental terwijl je de spanning op de accupolen meet. Voeg vervolgens belasting toe aan het elektrische systeem van het voertuig door bijvoorbeeld de koplampen, de achterruitverwarming en de airconditioning in te schakelen. Controleer of de spanning stabiel blijft en binnen het normale bereik blijft. Als de spanning aanzienlijk daalt tijdens belasting, kan dit wijzen op een probleem met de dynamo.

Controle van de juiste werking van de spanningsregelaar:
De spanningsregelaar is verantwoordelijk voor het regelen van de spanning die door de dynamo wordt geproduceerd. Controleer of de spanningsregelaar correct functioneert door de spanning te meten tussen de positieve uitgang van de dynamo en de negatieve aarde terwijl de motor draait. Deze spanning moet binnen het normale bereik liggen, zoals gespecificeerd door de fabrikant.

 

auto-dynamo-werking

 

Wat kost een nieuwe autodynamo?

Is uw dynamo aan vervanging toe? Dan kan het fijn zijn om voor de vervanging alvast ongeveer te weten wat een nieuw exemplaar kost. Een gemiddelde prijs is echter lastig aan te geven. De kosten kunnen namelijk behoorlijk variëren. Mede door factoren als het merk, de kwaliteit en het bedrijf waar het wordt gekocht.

De prijs voor een dynamo varieert meestal tussen 150,- en 750,- euro. Wilt u zoveel mogelijk kosten besparen? Dan kan er ook gekozen worden voor een gebruikt exemplaar. Vaak hebben deze nog voldoende kwaliteit voor vele betrouwbare kilometers. Meer informatie is te vinden op de pagina over het kopen van gebruikte auto-onderdelen.

 

Heeft een hybride auto ook een dynamo?

Hybride auto’s hebben geen dynamo. Maar wel bevatten dergelijke moderne auto’s een vergelijkbaar onderdeel in de vorm van een generator of een elektrische motor/generator. Deze heeft verschillende functies, waaronder het genereren van elektriciteit om het accupakket op te laden tijdens het remmen of tijdens perioden van lage belasting. Daarnaast zorgt de opgewekte energie soms voor extra energie aan de aandrijflijn tijdens acceleratie. Hierdoor kunnen hybride auto’s energie terugwinnen die anders verloren zou gaan bij remmen, wat helpt bij het verbeteren van de brandstofefficiëntie.

Hybride auto’s hebben dus geen dynamo maar wel een enigszins vergelijkbaar onderdeel.

Hoewel het niet precies hetzelfde is als een conventionele autodynamo, vervult de generator of elektromotor/generator in een hybride auto wel een vergelijkbare functie van het genereren en beheren van elektrische energie in het voertuig.

Benieuwd hoe een elektrische auto eigenlijk werkt? Bekijk dan ook onze informatiepagina over de werking van elektrische automotoren.

 

Kan je doorrijden met een kapotte dynamo?

Het is mogelijk om nog een korte afstand te rijden met een kapotte dynamo, maar het is over het algemeen niet aan te raden om langdurig door te rijden. De volgende problemen kunnen namelijk ontstaan:

Accuontlading:
Wanneer de dynamo niet werkt, wordt de accu niet opgeladen. Hierdoor zal het uiteindelijk te weinig spanning bevatten om de elektrische systemen goed te laten functioneren.

Mogelijke schade aan de accu:
Wanneer de accu herhaaldelijk wordt ontladen en niet wordt opgeladen, kan dit schade aan de accu veroorzaken. Diepontlading kan namelijk leiden tot permanente schade aan de accu.

Andere systemen die afhankelijk zijn van de dynamo:
Naast het opladen van de accu, kan de dynamo ook andere systemen van stroom voorzien, zoals de brandstofpomp. Als de dynamo niet werkt, kunnen deze systemen ook falen, wat kan leiden tot verdere problemen tijdens het rijden.

 

auto-dynamo-doorrijden-kapot

 

Heeft u een kapotte autodynamo dat vervangen moet worden? Dan kunt u gerust even contact met ons opnemen voor een gebruikt maar goed exemplaar. Een voordelige en milieubewuste oplossing. We zijn bereikbaar via verkoop@klaasboer.nl en 0595 43 33 30.

Meer informatie vindt u op de pagina over gebruikte auto-onderdelen.

 

Via onze blogpagina vindt u interessante pagina’s over bijvoorbeeld:

De werking van autoremmen
Informatie over auto onderhoud
De werking van versnellingsbakken