Hoe werkt een airbag?

Hoe wordt een airbag eigenlijk opgeblazen? En welke soorten airbags zijn er tegenwoordig? U kunt het op deze informatiepagina ontdekken. Maar ook hoe u kunt ontdekken dat een airbag kapot is en hoe het kan worden uitgeschakeld.

 

werking-airbags

 

De werking van een airbag

Speciale sensoren in de auto kunnen detecteren wanneer er een botsing plaatsvindt. Dit gebeurd aan de hand van plotselinge veranderingen in snelheid en/of versnelling die passen bij een botsing.

Wanneer een crash wordt gedetecteerd, zal het controlesysteem een signaal naar de airbagmodule sturen. Hierdoor zal een gasgenerator een chemische reactie opstarten. Deze reactie zorgt voor een grote hoeveelheid gas (vaak Stikstof of Argon) dat snel de airbag vult.

Het vullen van de zak gebeurd in slechts enkele milliseconden. De airbag kan vervolgens dienen als stootkussen en zo de klap voor de inzittenden verminderen.

Na het opblazen van de airbag wordt het gas via kleine openingen afgevoerd om de druk weer te laten afnemen. Zo krijgen de inzittenden na het ongeluk weer voldoende ruimte om de auto te verlaten.

Dit hele proces moet in slechts in een fractie van een seconde plaatsvinden om de klap op tijd te kunnen opvangen. Door de grote drukken, zal de airbag na gebruik vervangen moeten worden.

 

airbag-werking-info

 

Welke soorten airbags zijn er?

In de loop der jaren zijn er steeds meer soorten airbags ontwikkeld. Daardoor kunnen inzittenden ook bij botsingen vanaf de zijkant worden beschermd. Je vindt hier een overzicht van de verschillende soorten die momenteel gebruikt worden.

Bestuurders-airbag:
De meest bekende airbag zit in het stuur. Het zorgt dat een voorwaartse klap wordt opgevangen. Met name het hoofd en de borstkas worden beschermd dankzij het opvangen van de klap.

Passagiers-airbag:
Dit type airbag bevindt zich meestal aan de passagierszijde van het dashboard en is bedoeld om de voorpassagier te beschermen bij frontale botsingen.

Zij-airbags:
Zij-airbags kunnen zich bevinden in de zijkanten van de stoelen, de portieren of de zijpanelen van het voertuig. Ze zijn ontworpen om bescherming te bieden bij zijdelingse botsingen. Hierdoor kan letsel aan bijvoorbeeld de borstkas, het hoofd en de heupen deels worden voorkomen.

 

zij-airbag-soorten

 

Gordijn-airbags:
Dit type airbags zijn vaak verwerkt in het plafond en zullen zich na activering langs de zijruiten vormen. Hierdoor wordt bescherming geboden bij een botsing vanaf de zijkant. Ook zorgen de gordijnairbags voor gedeeltelijke bescherming tegen rondvliegende voorwerpen. Zoals bijvoorbeeld het glas van het zijraam.

Knie-airbags:
Om ook de knieën te beschermen bij een frontale botsing, zijn knie-airbags ontwikkeld. Deze bevinden zich meestal onder het dashboard aan zowel de bestuurderszijde, als de passagierszijde.

Achterste gordijn-airbags:
Sommige auto’s zijn ook voorzien van gordijnairbags bij de achterruiten. Deze zullen zich langs de achterruit uitvouwen. Hierdoor zullen, met de name inzittenden op de achterbank, extra worden beschermd. Onder andere tegen rondvliegende voorwerpen zoals glas.

Dit zijn de meest bekende soorten airbags. Er zijn echter ook nog enkele speciale airbags, die bijvoorbeeld bescherming bieden wanneer een auto over de kop slaat. En zelfs voor aanrijdingen met voetgangers en fietsers. Dergelijke airbags zijn aan de buitenzijde van de auto geplaatst en bieden bescherming voor de persoon die wordt aangereden.

 

airbag-soorten-info

 

Hoe weet je dat een airbag kapot is?

Uiteraard is het belangrijk om te weten wanneer een airbag kapot is. Dit kan op de volgende wijzen worden ontdekt:

Dashboardlampje:
Moderne auto’s zijn voorzien van een waarschuwingslampje op het dashboard. Deze zal gaan branden wanneer er een probleem wordt gedetecteerd met het airbagsysteem. Als het lampje blijft branden nadat u de auto hebt gestart, kan dit duiden op een defect in het systeem. Raadpleeg in dit geval de handleiding van uw voertuig of neem contact op met een garagebedrijf.

Gebrek aan activering:
Wanneer u betrokken bent geweest bij een ongeval en de airbags zijn niet geactiveerd, dan kan dit uiteraard ook wijzen op een storing in het systeem. Dus ondanks dat de airbags niet zijn geactiveerd, is het toch van belang dat ze worden gecontroleerd.

Diagnostische scan:
Een garagebedrijf kan het airbagsysteem uitlezen met speciale apparatuur. Hierdoor kan digitaal worden gekeken of er eventuele kapotte onderdelen zijn zoals sensoren, modules of bedrading.

 

Hoe kan je een airbag uitschakelen?

In bepaalde gevallen kan het verstandig zijn om een bepaalde airbag uit te schakelen. Dit moet echter wel op de manier gebeuren die wordt aangegeven door de fabrikant. In de handleiding van de auto staat vermeld hoe een airbag kan worden uitgeschakeld.

In sommige voertuigen bevindt de uitschakelschakelaar zich op het dashboard of in de buurt van de passagiersstoel. Het kan een fysieke schakelaar zijn die met de hand kan worden omgezet, of het kan een elektronische schakelaar zijn die wordt bediend via het voertuigmenu of een bedieningspaneel.

Wanneer u de uitschakelschakelaar hebt gevonden, kunnen de specifieke instructies van de fabrikant worden gevolgd om de airbag uit te schakelen. Dit kan inhouden dat u de sleutel in een bepaalde stand moet draaien, een knop moet indrukken of een combinatie van acties moet uitvoeren.

 

Wanneer moet een airbag worden uitgeschakeld?

In bijvoorbeeld de volgende situaties kan het verstandig zijn om een airbag uit te schakelen:

Kinderzitjes:
Wanneer op de passagiersstoel een kinderzitje wordt geplaatst waarbij het kind naar achteren kijkt, dient de airbag te worden uitgeschakeld. Anders zal een geactiveerde airbag namelijk het kinderzitje tegen de stoel kunnen laten klappen. Het uitschakelen wordt meestal gedaan met behulp van een schakelaar die zich meestal in het dashboard bevindt. Er zijn echter ook auto’s dit automatisch een kinderzitje detecteren en vervolgens de airbag uitschakelen.

 

airbag-hoe-uitschakelen-wanneer

 

Medische redenen:
Soms kan aan mensen met bepaalde medische aandoeningen of fysieke kenmerken, worden geadviseerd de airbags uit te schakelen. Bijvoorbeeld bij mensen met een opvallend klein gestalte of met bepaalde rugproblemen. Een arts kan dit adviseren om extra letsel te voorkomen.

Off-road rijden:
Bij het rijden op ruw terrein kan het soms verstandig zijn om de airbags uit te schakelen. Zo kan namelijk worden voorkomen dat airbags onbedoeld worden geactiveerd. Bijvoorbeeld wanneer tegen een tak of door een flinke kuil wordt gereden.
Het uitschakelen bij off-road rijden wordt echter alleen in specifieke gevallen geadviseerd. Het deactiveren gaat namelijk wel ten kostte van de veiligheid.

 

 

Kan een airbag spontaan afgaan?

Het gebeurd zelden dat een airbag spontaan wordt geactiveerd. Ze zijn namelijk ontworpen om alleen af te gaan bij een krachtige botsing of impact die voldoet aan de vooraf ingestelde criteria voor activering.

Desondanks zijn er enkele zeldzame gevallen bekend waarbij een airbag wel onbedoeld is geactiveerd. Dit werd veroorzaakt door factoren zoals storingen in het elektrische systeem van het voertuig, fouten in de sensoren die een ongeval detecteren of problemen met de airbagmodule zelf. Dergelijke incidenten zijn gelukkig zeer zeldzaam en komen eigenlijk alleen voor bij oudere auto’s.

Ondanks de kleine kans is het toch verstandig om af en toe het airbagsysteem te laten controleren door een goede garagebedrijf.

 

airbags-info-afgaan

 

Kan de airbag ook afgaan wanneer het niet nodig is?

Alleen bij een botsing met een hogere snelheid is het activeren van een airbag nodig. Bij lagere snelheden zullen sensoren met dat de impact niet voldoende is, om de inzittenden te moeten beschermen door middel van de airbags. Daarbij wordt gekeken naar de snelheid van de botsing, de richting van de botsing en de mate van verandering in snelheid of versnelling.

In sommige gevallen, vooral bij oudere voertuigen of voertuigen met defecte sensoren, kan een airbag onbedoeld al afgaan bij een relatief lichte botsing. Soms kan een activering zelfs optreden bij trillingen of schokken die geen gevaar vormen voor de inzittenden. Dit kan worden veroorzaakt door storingen in het airbagsysteem, defecte sensoren of bedrading, of andere technische problemen.

Fabrikanten van voertuigen voeren uitgebreide tests uit om de betrouwbaarheid en veiligheid van hun airbagsystemen te waarborgen, en ze implementeren veiligheidsmaatregelen om onbedoelde activering te minimaliseren. Dit omvat het gebruik van geavanceerde sensoren en algoritmen om onderscheid te maken tussen echte crashes en andere gebeurtenissen.

Hoewel het zeer zeldzaam is, is het theoretisch mogelijk dat een airbag onbedoeld afgaat bij een lichte botsing als gevolg van technische problemen. Daarom is het belangrijk om regelmatig onderhoud aan uw voertuig uit te voeren en eventuele problemen met het airbagsysteem te laten controleren door een gekwalificeerde monteur om de veiligheid te waarborgen.

 

Hoe werkt een airbag motorpak?

Tegenwoordig heb je zelfs al motorpakken met airbags. Een geavanceerd systeem dat de motorrijder beschermd bij een botsing of val. Maar hoe werkt een dergelijk airbag motorpak eigenlijk? U kunt het hier ontdekken.

Het motorpak bevat sensoren die continu verschillende parameters van de omgeving en de motorrijder monitoren. Dit gebeurd mede door middel van versnellingsmeters, gyroscopen en GPS-technologie. Ze meten bijvoorbeeld de acceleratie, hoek van de motorfiets, snelheid en andere relevante gegevens.

Het pak bevat ook een geavanceerd crashdetectie-algoritme. Dit algoritme analyseert voortdurend de verzamelde gegevens en bepaalt of er een botsing dreigt te gebeuren of al heeft plaatsgevonden.

Als het crashdetectie-algoritme een mogelijke botsing detecteert, wordt het airbagsysteem geactiveerd. Dit gebeurt meestal binnen milliseconden na het detecteren van de crash. Het systeem gebruikt een gasgenerator, vergelijkbaar met die in voertuigen, om snel gas te produceren en de airbag(s) in het motorpak op te blazen.

 

Heeft uw auto helaas een ongeluk gehad en wilt u de schade-auto daarom verkopen? Neem dan eens een kijkje op de pagina over het verkopen van schade- en sloopauto’s. Dit is via ons mogelijk in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe.

Of neem voor informatie over voordelige auto-onderdelen eens een kijkje op de pagina over: gebruikte auto-onderdelen.

 

Via onze blogpagina vindt u interessante pagina’s over bijvoorbeeld:

• De werking van autoremmen
• Informatie over auto onderhoud
• De werking van versnellingsbakken